اهداف و برنامه های معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی
معاونت تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی در تعامل مستقیم و مستمر با گروه های آموزشی به عنوان مسوول برنامه ریزی و اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی دوره های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ دانشکده پزشکی بیش از 2300 دستیار تخصصی و 500 دستیار فوق تخصصی و فلوشیپ عمل میکند. با توجه به لزوم هم راستایی این معاونت با بیانه ماموریت معاونت آموزشی دانشگاه و همین طور ”نقشه علمی دانشگاه در حوزه آموزش“ بیانه ماموریت و راهبردهای اصلی معاونت تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی به شرح ذیل معرفی میشود:
- نظارت و پایش کلیه فرآیندها و برنامهریزیهای آموزشی ارائه شده در سطح گروه های آموزشی دانشکده پزشکی به منظور اطمینان از بالاترین سطح اثربخشی و کیفیت آموزشهای ارائه شده
- توسعه و گسترش کمّی برنامههای آموزشی به ویژه در مقاطع فلوشیپ بر مبنای برنامه استراتژیک دانشگاه و با تاکید بر نیازهای کشور
- ارائه خدمات آموزشی از پذیرش و ثبت نام تا مراحل مختلف امور فارغالتحصیلی به کلیه دستیاران تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ دانشگاه توام با جلب رضایتمندی آنان
- اجرای طرحهای فراگیر آموزشی همراه با پژوهش در آموزش به منظور تصمیمسازی و ارزشیابی برنامه ها در حوزه آموزش دستیاری
- ارزشیابی مستمر فعالیتهای آموزشی گروههای آموزشی
- مشارکت با موسسات آموزشی داخل و خارج کشور به منظور انجام مبادلات علمی و کمک به گسترش آموزش تخصصی و فوق تخصصی پزشکی در سطح کشور
- برنامهریزی، سازماندهی و ارائه دورههای کوتاه مدت حرفه ای برای متخصصین رشته پزشکی با لحاظ کردن اولویتهای آموزشی مشمولین قانون آموزش مداوم جامعه علوم پزشکی با هدف روزآمد کردن دانش و مهارت دانش آموختگان این گروه
- رسیدگی به امور، مسائل و مشکلات آموزشی دستیاران شاهد و ایثارگر
- برنامهریزی و فراهم کردن بستر مناسب برای پذیرش و جذب دستیاران خارجی در مقاطع مختلف تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ
- برگزاری امتحانات دانشگاهی ارتقای سالیانه دستیاران و آزمون ورودی فلوشیپ
همچنین راهبردهای اصلی این معاونت به شرح ذیل اعلام میشود:
راهبرد1- تقویت و رهبری دانشکده پزشکی
- استقرار نظام جامع ارزشیابی برای 100% دوره های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی مبتنی بر استانداردها به منظور تقویت پاسخگویی دانشکده پزشکی
- بازبینی مقررات آموزشی با هدف تسهیل فرآیندهای آموزشی و تفویض هر چه بیشتر اختیارات به گروه های آموزشی
- تقویت سیاستگزاری مبتنی بر بهترین شواهد در کلیه عرصه ها و سطوح حوزه آموزش
- ارایه مشاوره و کمک به راه اندازی دوره های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در سایر دانشگاه های کشور
راهبرد 2 – توسعه نظام آموزشی با رویکرد سلامت نگر و پاسخ گو به جامعه
- بازنگری برنامه های آموزشی تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ با هدف تقویت رویکرد سلامت نگر و گسترش آموزش پاسخگو
- تقویت ارتباط حوزه های آموزش و درمان
راهبرد 3 – تحول کمی و کیفی برنامه های آموزشی ، حفظ جایگاه برتر آموزشی دانشگاه و دانشکده پزشکی در رتبه بندی های کشوری و ارتقای جایگاه دانشکده پزشکی در عرصه های بین المللی
- برنامه ریزی مبتنی بر پیامد (توان مندی) در دوره های آموزشی تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ
- بازنگری و به روز رسانی ادواری برنامه های آموزشی تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ با توجه به ضوابط، استانداردها و برنامه های آموزشی کشوری
- توجه ویژه به موضوع اخلاق اسلامی و تعهد حرفه ای ، مهارت های ارتباطی و تقویت عملکرد مبتنی بر شواهد در برنامه های آموزشی دوره های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ
- استقرار رویکردهای نوین آموزشی با تمرکز بر یادگیری فعال، گسترش یادگیری الکترونیک، یادگیری مادام العمر و تفکر تحلیلی و نقادانه
- تقویت ارتباط بین علوم حوزه سلامت با سایر علوم از جمله علوم انسانی
- توسعه دوره های آموزشی علی الخصوص در مقطع فلوشیپ منطبق بر وظایف دانشگاه در نقشه علمی کشور
راهبرد 4 – توسعه منابع انسانی فعال در حوزه آموزش
کمک به توسعه و بهبود نظام ارزیابی کمی فعالیت های اعضای هیات علمی با رویکرد مدیریت مبتنی بر رسالت
- حمایت از استعدادهای درخشان بین دستیاران در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و فراهم کردن زمینه جذب این افراد در سطوح مختلف از جمله به عنوان عضو هیات علمی
- فراهم کردن زمینه و تشویق دستیاران به افزایش مشارکت در توسعه آموزش از طریق:
- ایجاد شاخه دستیاری در دفاتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی و بیمارستانها و جلب همکاری دستیاران در طرح های توسعه آموزشی
- بهره گیری از توان دستیاران در حوزه آموزش از طریق راه اندازی برنامه های توتور و کمک مدرس
راهبرد 5 – بهبود در شیوه های پذیرش دستیار
- کمک به طراحی نظام تعیین ظرفیت های گروه های آموزشی دانشکده پزشکی براساس کیفیت مورد انتظار دانشگاه و باتوجه به نیازهای جامعه و نظام سلامت
- طراحی و راه اندازی نظام پذیرش دستیار با تاکید بر ارزیابی توان مندی ها و ویژگی های فردی در کنار ارزیابی عملکرد دانشی داوطلبان
راهبرد 6 – ایجاد محیط آموزشی راهبرنده
- تقویت شاگرد پروری و افزایش تعامل بین استاد و دستیار با هدف تقویت جنبه های ارزشی و اخلاقی علاوه بر جنبه های انتقال دانش از طریق گسترش برنامه های منتورینگ
راهبرد 7- توسعه همکاری ها و ارتباطات بین المللی
- تسهیل شرکت دستیاران در کنگره های خارجی
- تسهیل اعزام دستیاران به روتیشن های خارج از کشور