تأکید بر صیانت از سلامت روان فراگیران در شورای مدیران گروههای آموزشی دانشکده پزشکی
سومین جلسه شورای مدیران گروههای آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر سلامت روان فراگیران، تعامل علوم پایه و بالین و تقدیر از مدیر گروه کودکان برگزار شد.
گزارش تصویری
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ سومین جلسه شورای مدیران گروه های آموزشی دانشکده پزشکی در سال جاری، روز شنبه 29 آذر در سالن شورای حکیم برگزار شد. در ابتدای این جلسه دکتر علیرضا استقامتی رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به نقش محوری و بی بدیل مدیران گروه ها در اداره دانشکده و دانشگاه گفت: بار عمده آموزش، پژوهش و ارائه خدمات درمانی در بیمارستان های تابعه دانشگاه بر عهده گروه های آموزشی است و گروه های آموزشی بازوان قدرتمند و اجرایی دانشکده در تحقق اهداف و برنامه ها هستند.
مدیران گروه ها، بازوان اجرایی دانشکده
وی با تاکید بر پویا و داینامیک بودن گروه ها اظهار داشت: دانشکده برای همه ما است و به گروه یا فرد خاصی اختصاص ندارد با ارتباط تعاملی میان دانشکده و اعضای هیات علمی به واسطه مدیران گروه ها محقق می شود و شما با نظراتتان مجموعه را راهنمایی کنید.
تقدیر از مدیر گروه کودکان
در ادامه دکتر استقامتی با اهدای لوح تقدیر به دکتر ضیائی مدیر گروه کودکان به واسطه فعالیت های ارزشمند و بی شمار در مدیریت گروه در حوزه های آموزشی و پژوهشی دستیاری قدردانی کرد.
سلامت روان فراگیران، مسئولیتی فراتر از آموزش
در ادامه موضوع مسئولیت مدیران گروههای آموزشی در حفظ و ارتقای سلامت روان فراگیران از سوی دکتر استقامتی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس دانشکده پزشکی با تاکید بر اهمیت موضوع سلامت روان فراگیران و نقش مهم دانشکده مدیران گروه در حفظ و ارتقاء این موضوع، گفت: متاسفانه طبق مطالعات انجام در سال های اخیر شاهد شیوع بالای مشکلات سلامت روان در دانشجویان و دستیاران هستیم و تعدادی از دستیاران دارای درجاتی از فرسودگی شغلی، شیوع افسردگی و متاسفانه درصدی دارای افکار خودکشی هستند که عوامل مختلفی در بروز این موارد دخیل هستند که مسائل اقتصادی، اجتماعی، محیط کاری و آموزشی، عوامل درون فردی از آن جمله هستند.
وی با تاکید بر این که تنها یکی از عوامل بروز موارد افسردگی و افکار سوء در دستیاران مشکلات مربوط به محیط کار و محیط آموزشی است، اظهار داشت: روابط با اساتید، روابط با همردهها، عدم تعادل میان کار و زندگی، بار کاری و فشار زمانی و محرومیت از خواب مزمن، آموزش مبتنی بر ارعاب نظام سلسلهمراتبی ناکارآمد از عللی است که نه تنها در ایران بله در رده جهانی نیز به عنوان عوامل بروز آسیب روحی در فراگیران بویژه دستیاران مطرح است.
انتظارات دانشکده از مدیران گروه ها
دکتر استقامتی ادامه داد: دانشکده از مدیران گروه ها انتظار دارد، با ایجاد محیط آموزشی ایمن روانی برای فراگیران، تنظیم بار کاری و کشیکها در چارچوب ایمن و انسانی، شناسایی زودهنگام فراگیران در معرض خطر، تضمین دسترسی امن، محرمانه و بدون پیامد به خدمات سلامت روان،الگو بودن در رفتار حرفهای و خودمراقبتی،پاسخ عادلانه، سریع و حمایتی به خطاها و بحرانها،آموزش رسمی مهارتهای تابآوری، نه جایگزین اصلاح ساختار، ترویج فرهنگ احترام، اعتماد و دوستی،اصلاح باورهای نادرست ولی دیرپا و پرنفوذ و جدی بودن در امور آموزشی و درمانی در جهت جلوگیری از بروز افکارسوء گام بردارند.
در ادامه مدیران گروههای آموزشی نظرات و ایده های خود را در راستای حفظ و ارتقای سلامت روان فراگیران مطرح کردند.
حفظ رتبه اول دانشکده در آزمون های کشوری
در ادامه: موضوع وضعیت نمرات فراگیران در آزمون های کشوری نظیر علوم پایه و پیش کارورزی مطرح و بر حفظ جایگاه رتبه اول دانشکده در سطح کشوری تأکید شد.
دکتر خدیجه ادبی معاون آموزش پزشکی عمومی با اشاره به تشکیل کمیته آزمون ها در دانشکده، از اجرای برنامه بازنگری در دوره پزشکی و طرح درس ها خبر داد و گفت: ایده ها و نظرات مدیران و اساتید گروه ها در این مسیر راه گشا خواهد بود.
تقویت ارتباط پایه و بالین
دکتر ایرج کاشانی معاون تحصیلات تکمیلی موضوع تقویت و توسعه ارتباط گروههای بالینی و علوم پایه را مطرح کرد و افزود: سالهاست ایده همکاری میان علوم پایه و بالین وجود دارد و بر آن تاکید می شود اما تنها در جمع آوری داده های آزمایشگاهی و ارائه آن به بالین خلاصه شده است. وی خاطر نشان کرد: در دانشکده قویا پیگیر برقراری و دوام این ارتباط هستیم و برای شروع می خواهیم تیم هایی بر اساس توانمندی های پژوهشی گروه ها بنام دیابت، MS, سیروز کبدی. اندومتریوز و…..شکل داده و با پنل های طراحی شده این آشنایی و ارتباط را بوجود آوریم.
جذب هیات علمی در گروه ها منوط به پوشش بیمارستان شهدای اسلامشهر
دکتر رضا شروین بدو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اضافه شدن بیمارستان شهدای اسلامشهر به مجموعه بیمارستانهای تابعه این دانشگاه، گفت: بدون تردید گروههای بالینی مشاوران امین ما در حوزه درمان هستند و تأمین نیروی انسانی این بیمارستان بهطور کامل بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود.
وی افزود: درباره نحوه مدیریت این بیمارستان در آینده، اینکه بهصورت آموزشی یا صرفاً درمانی فعالیت کند، تصمیمگیری خواهد شد. این بیمارستان در فاز نخست دارای ۴۰۰ تخت است که نیمی از آن تا پیش از آغاز سال جدید به بهرهبرداری میرسد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مکاتبات انجامشده برای جذب نیروی انسانی اظهار کرد: جذب نیروهای تعهدی یا درمانی جدید مشروط به پوشش بیمارستان شهدای اسلامشهر خواهد بود. همچنین در مکاتبه با وزارت بهداشت تأکید شده است که جذب نیروی هیأت علمی تخصصی و فوقتخصصی نیز منوط به ارائه خدمات درمانی در این بیمارستان است.
به گفته وی، از ابتدای سال جاری ۱۱۸ نفر در جذب دانشگاه علوم پزشکی تهران شدهاند که جمعا ۸۶ نفر از آنها بهصورت ضریب کا و تعهدی جذب گروه های بالینی شده اند.
جمع بندی نهایی
در پایان این نشست، دکتر استقامتی با جمعبندی مباحث مطرحشده گفت: در خصوص سلامت روان فراگیران و اساتید جوان خاطر نشان کرد:تغییر رویکرد قدیمی که میگفت "ما باید دانشجویان و پزشکان را قویتر کنیم تا در این سیستم سخت دوام بیاورند" به رویکرد مدرن و علمی که میگوید "ما باید سیستم را اصلاح کنیم تا این سیستم، انسانها را فرسوده و نابود نکند" و تغییر"محیط رقابتی، خستهکننده و گاه تحقیرآمیز" به "محیط یادگیری و کاری حمایتی، محترمانه و انسانی تغییر کند. وی ادامه داد: حفظ جایگاه اول دانشگاه در کشور از مهمترین وظایف تمام اساتید است و ما باید حافظ میراثی که از اساتید به ما رسیده باشیم و آن را به دست نسل های بعدی بسپاریم.
دکتر استقامتی پرهیز از کار جزیره ای را مهمترین اصل در انجام فعالیت های علمی و پژوهشی دانست و گفت: ما (گروه های پایه و بالین) نمیتوانیم جدا از هم باشیم و در نهایت محصول داشته باشیم باید این هنر را داشته باشیم که با هم کارکنیم.
وی در ادامه با اشاره به بحث راه اندازی بیمارستان اسلامشهر تأکید کرد: بیمارستان شهدای اسلامشهر را نباید صفر و صدی دید، اسلامشهر بخشی از تهران و این بیمارستان جزئی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است. فرهنگسازی باید از خود ما آغاز شود و حضور مدیران گروهها و اساتید برجسته در این بیمارستان میتواند نقش مؤثری برای حضور و ارائه خدمات از سوی اساتید جوان به مردمی داشته باشد که به این خدمات نیاز دارند اما دسترسی کافی ندارند.
ارسال نظر