مقدمه:
امروزه برنامهریزان آموزشی در تلاش هستند تا نظامهای آموزشی از رویکرد استاد محوری به فراگیر محوری و از رویکرد محتوا محوری به ساختارگرایی تغییر یابند. دورههای فوق برنامه از طریق ایجاد فرصتهایی برای تحقق رشد و تعالی، شکوفایی استعدادها و پاسخ به نیازهای فردی دانشجویان، بر کیفیت و غنای برنامهی درسی میافزایند. دورههای فوق برنامه به مجموعه برنامههایی اطلاق میشود که در راستای تقویت شبکه سازی، انگیزه و ایجاد چالش در یادگیرندگان و به منظور تجربه شرکت در فضای آزاد و غیر رسمی در کنار آموزشهای ارائه شده در برنامه درسی رسمی برنامهریزی و اجرا میشود. شرکت دانشجویان در اینگونه دورهها به صورت داوطلبانه است و تحت نظر اساتید و فارغ التحصیلان و در برخی موارد دانشجویان سال بالاتر برگزار میگردند.
مرور شواهد نشان دهنده اثربخشی این قبیل دورهها در ارتقای رشد و توسعه نگرشها و مهارتهای دانشجویان است. اشکال مختلف این دورهها میتواند به صورت دورههای مکمل[1]، فعالیتهای فوق برنامه[2]، دورههای فوق برنامه درسی[3] برنامهریزی و اجرا گردد. در همین راستا توسعه و غنیسازی فعالیتهای مکمل و دورههای فوقبرنامه درسی با توجه به رویکرد نسبتاً متمرکز برنامهریزی درسی دوره کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی آموزش پزشکی و توجه کافی نداشتن به رشد مهارتهای نرم، فنی، عاطفی و شناختی دانشجویان به عنوان یک ضرورت مطرح است. به علاوه، لازم است برای تعدیل نارسایی و کاستیهای برنامه درسی، توجه به علایق و استعدادها، پاسخ به نیازهای فردی، غنیسازی اوقات خارج از برنامه درسی، پاسخ به تحولات پرشتاب دنیای امروز و تعمیق فرآیند یاددهی ـ یادگیری، فعالیتهایی در قالب مکمل و فوقبرنامه برای اجرا در گروه آموزش پزشکی طراحی و در نظر گرفته شود. دستورالعمل حاضر با هدف طراحی و اجرای دورههای فوق برنامه برای دانشجویان و فارغ التحصیلان گروه آموزش پزشکی طراحی شده است.
معرفی برنامه هم آموز متخصصان آموزش پزشکی:
برنامه آموزشی هم آموز متخصصان آموزش پزشکی (با هم) توسط گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با شعار " با هم یاد میگیریم و رشد میکنیم" در قالب دورهای فوق برنامه برنامهریزی و اجرا میشود. در هر یک از جلسات این برنامه از دانش آموختگان و دانشجویان در حال تحصیل مقطع دکترای تخصصی آموزش پزشکی که در یک حوزه موضوعی یا مهارتی دارای تخصص و تجربه است، در خواست میشود تا جلسه مشخص شده را تدریس کنند. مجموعه کلاسهای برگزار شده در این برنامه در تلاش است تا با استفاده از پتانسیلهای پلتفرمهای آنلاین، مرزها و محدودیتهای جفرافیایی را در هم نوردد و با مشارکت دانش آموختگان دکترای تخصصی آموزش پزشکی که در حال حاضر در دانشگاههای مختلف علوم پزشکی فعالیت میکنند، ضمن حفظ برقراری ارتباط با دانش آموختگان از ظرفیتهای علمی و مهارتی آنان برای تبادل اطلاعات و هم افزایی آموزشی بهره ببرد.
نحوه اجرا و اطلاع رسانی:
این برنامه از تیر ماه 1401 شروع و در ابتدا به صورت یک برنامه هفتگی و سپس با توجه به بازخوردهای شرکت کنندگان به صورت یک هفته درمیان در قالب جلسات وبیناری برنامه ریزی و اجرا می شود. اطلاع رسانی برگزاری هر جلسه از طریق بستر شبکههای مجازی و ایمیل برای کلیه دانشجویان گروه (کارشناسی ارشد حضوری و مجازی و دکترای تخصصی) صورت میگیرد. شرکت دانشجویان در برنامهها اختیاری است. با توجه به گسترده بودن طیف مخاطبان جلسات و تلاش برای به حداکثر رسانیدن مشارکت شرکت کنندگان با امکان شرکت آسان، شکل برگزاری به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم اسکای روم در نظر گرفته شده است. اطلاعیه مربوط به هر جلسه از طریق پوستر و پیام به اطلاع علاقمندان مختلف رسانیده میشود.
مدت زمان و نحوهی برگزاری:
این برنامه به شکل جلسات 90 دقیقه ای به صورت کارگاهی و یا وبیناری با امکان انجام پرسش و پاسخ و بحث و گفتگو بنا به صلاحدید سخنران و نیاز دانشجویان مدیریت میشود.
فرایند برگزاری برنامه:
گروه هدف شرکت کننده در دورههای فوق برنامه برگزار شده توسط گروه آموزش پزشکی، دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد (حضوری/مجازی) و دکترای تخصصی گروه و همچنین سایر دانشگاههایی علوم پزشکی با همکاری مشترک در دوره میباشند.
مدرسان دورههای فوق برنامه برگزار شده توسط گروه، از طیف وسیع شامل دانش آموختگان و دانشجویان آموزش پزشکی دانشگاه، صاحب نظران حوزههای مرتبط و دانشجویان هستند.
پیش از برگزاری هر جلسه از طریق تعامل با دانش آموختگان و دانشجویان مقطع دکترای تخصصی علاقمند و یا افرادی که دارای ظرفیت علمی و تجربی مشخصی در یک حوزه خاص هستند، موضوعات جلسه مشخص میشود. راهنمای برگزاری جلسات و شیوه نامه دورههای فوق برنامه از طریق ایمیل برای ایشان ارسال میشود و سپس بر اساس اطلاعات حاصل پوستر و پیامهای اطلاع رسانی تهیه و ارائه میشود.
دانش آموخته یا دانشجویی که به عنوان ارائه دهنده هر جلسه تعیین شده است وظیفه مدیریت کل جلسه را در بستر نرم افزار اسکای روم بر عهده دارد. دو روز قبل از تشکیل جلسه، نام کاربری و رمز آن از طریق کارشناس گروه قابل دسترسی است.
از تاریخ اردیبهشت ماه 1402 برنامهی هم آموز گامی در راستای توسعه خود برداشت و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان، ایران و همچنین دانشجویان رشتهی یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مخاطبان این برنامه پیوستند.
محورهای موضوعی جلسات هم آموز:
موضوعات جلسات در چهار دستهی اصلی قرار می گیرند که شامل مجموعه جلسات "رشد فردی"، "موضوعات آموزش پزشکی"، "مهارتهای مقاله نویسی و پژوهش" و "مهارتهای فنی و نرم افزاری" میباشند.