ارزشیابی برنامه (Program Evaluation)
نحوه ارزشیابی تکوینی برنامه:
ارزشیابی بهصورت ارزشیابی تکوینی (Formative Evaluation) و ارزشیابی تراکمی (Summative Evaluation) خواهد بود. واحد مسؤول انجام ارزشیابی کمیتههای ارزشیابی دانشکده و با نظارت کمیتة مرکزی ارزشیابی دانشگاه تعیین میگردد.
مراحل اجرای ارزشیابی برنامه:
- تعیین هدف
- تهیة ابزار ارزشیابی (تعیین نمونه و محیط پژوهشی، تدوین سؤالات، پرسشنامهها و ...)
- اجرای ارزشیابی
- تحلیل نتایج به دست آمده
- تصمیمگیری
- ارائه پیشنهادات
- تواتر انجام ارزشیابی: تواتر انجام ارزشیابی هر شش سال یک بار (حداقل دو دورة آموزشی) و همچنین در هر نیمسال تحصیلی خواهد بود.
شرایط ارزشیابی نهایی برنامه:
این برنامه در شرایط زیر ارزشیابی خواهد شد:
- گذشت ۶ سال از اجرای برنامه
- تغییرات عمده فناوری که نیاز به بازنگری برنامه را مسجل کند
- تصمیم سیاستگذاران اصلی مرتبط با برنامه
شاخصهای ارزشیابی برنامه:
شاخص: معیار:
- میزان رضایت دانشآموختگان از برنامه: ۸۰ درصد
- میزان رضایت اعضای هیات علمی از برنامه: ۸۰ درصد
-میزان رضایت مدیران نظام سلامت از نتایج برنامه: ۸۰ درصد
- میزان برآورد نیازها و رفع مشکلات سلامت توسط دانشآموختگان رشته: طبق نظر ارزیابان
- کمیت و کیفیت تولیدات فکری و پژوهشی توسط دانشآموختگان رشته: طبق نظر ارزیابان
شیوه ارزشیابی برنامه:
- نظرسنجی از هیات علمی درگیر برنامه، دستیاران و دانشآموختگان با پرسشنامههای از قبل بازنگری شدن
- استفاده از پرسشنامه های موجود در واحد ارزشیابی و اعتباربخشی دبیرخانه
متولی ارزشیابی برنامه:
متولی ارزشیابی برنامه، شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی با همکاری گروه تدوین یا بازنگری برنامه و سایر دبیرخانههای آموزشی و سایر اعضای هیات علمی میباشند.
نحوه بازنگری برنامه:
مراحل بازنگری این برنامه به ترتیب زیر است:
- گردآوری اطلاعات حاصل از نظرسنجی، تحقیقات تطبیقی و عرصهای، پیشنهادات و نظرات صاحبنظران
- درخواست از دبیرخانه جهت تشکیل کمیته بازنگری برنامه
- طرح اطلاعات گردآوری شده در کمیته بازنگری برنامه
- بازنگری در قسمتهای مورد نیاز برنامه و ارائه پیشنویس برنامه آموزشی بازنگری شده به دبیرخانه شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی
کوریکولوم کارشناسی ارشد اخلاق پزشکی مصوب ... طی ۵ جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتا عناوین درسی توسط اعضای اصلی کمیته بازنگری، اصلاح شد. در ادامه سایر همکاران برای بازنگری سرفصلهای درسی عناوین مشخص شده و بازنگری سرفصلهای های درسی توسط همکاران انجام شد. پس از آن هر سر فصل درسی مورد ارزیابی سایر همکاران قرار گرفت. در فاز بعد مدرسین هر درس توسط اعضای تیم اصلی مشخص شدند و در ۱۵ جلسه سرفصلها و عناوین هر درس و مدرسین مربوطه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و نهایی شدند. در ادامه با توجه به شرایط موجود کشور و با توجه به پذیرش دانشجو فقط از اعضای هیات علمی دانشگاهها مقرر شد دوره به صورت ترکیبی مجازی-حضوری اجرا شود.