گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیش از ۸۰ سال سابقه، به تربیت دستیار تخصصی و فلوشیپ و دانشجویان پزشکی عمومی در حیطه های مختلف اورولوژی می پردازد. این گروه با ۲۵ عضو هیئت علمی  و دستیاران تخصصی و متخصصان حاضر در برنامه فلوشیپ، در ۸ مرکز پر مراجع آموزشی و درمانی دانشگاه در کنار تربیت نسل های بعدی پزشکان و ارولوژیست های کشور، به امر درمان مراجعه کنندگان می پردازد. سه مرکز تحقیقاتی معتبر در گروه اورولوژی ، نقش بسزایی در پیشرفت اقدامات آموزشی درمانی و پژوهشی اورولوژی در سطح کشور داشته است و گام‌های موثری در افزایش ارتباطات بین المللی با مراکز معتبر جهانی برداشته شده است.

تاریخچه

بیمارستان سینا از دوران قاجار (ناصرالدین شاه و امیر کبیر (1293) )تاسیس و نام آن بیمارستان دولتی بود . این بیمارستان همچنین اولین بیمارستان دانشگاهی کشور بوده است. سالها همه دپارتمان های جراحی در یک بخش مستقر بودند و جراح ها همه عمل های جراحی مربوط به همه قسمت های بدن را انجام می دادند و مرز بین رشته ها مشخص نبود.
از اولین ارولوژیست هایی که پس از سپری کردن دوره تکمیلی ارولوژی به ایران باز گشته بود آقای دکتر لقمان الملک بوده است که گفته می شود در سال ۱۲۹۹ اولین جراحی سنگ مثانه را انجام دادند. پس از ایشان فزرندشان دکتر سعید مالک از  سال ۱۳۰۲ شمسی به عنوان ارولوژیست در بیمارستان سینا فعالیت کرده اند.
در سال ۱۳۱۹ بخش ارولوژی به همت ارولوژیست های آن زمان به خصوص آقای دکتر مالک به عنوان رئیس بخش،  از بخش جراحی جدا شد. بعد ها و در سال ۱۳۳۸ ساختمان قدیمی که دربرگیرنده بخش های میزراه، درمانگاه ها و اتاق های عمل بود توسط آلمان ها ساخته شد. . ویژگی اتاق عمل های این ساختمان، وجود تالارهایی برای مشاهده عمل ها توسط فراگیران در قسمت فوقانی اتاق ها بود و این محیط ها را به فضاهای آموزشی جذابی تبدیل کرده بود. درآن سال ها آقایان دکتر کریم معتمد و دکتر جهرمی که به عنوان جراح عمومی، در دوره های تکمیلی جراحی کلیه در کشورهای انگلیس و فرانسه شرکت کرده بودند، و به عنوان ارولوژیست به ایران بازگشته بودند، اقدام به تاسیس بخش های میزراه ۱ و ۲ در بیمارستان سینا کردند و اولین بخش های مستقل جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی کشور شروع به کار کردند.

علت و انگیزه جدا کردن بخش ارولوژی، نیازی بود که در ارتباط با ارائه بهتر خدمات درمانی تخصصی به بیماران نیازمند جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی احساس می شد. در آن زمان و پیش از جدا شدن رشته ارولوژی، با توجه به وسعت عمل هایی که جراحان انجام میدادند عوارض عمل ها هم زیاد بود و به طور مثال بیمارانی بودند که به دنبال جراحی پروستاتکتومی مدت های طولانی و به علت عوارض در بخش بستری می مانند، رکورد دار این بستری ها بیماری بود که پس از عمل ۶ ماه در بیمارستان حضور داشته است.
پس از دکتر معتمد، آقای دکتر منوچهری ریاست یکی از بخش های میزراه را به عهده گرفتند. پس از دکتر منوچهری،  مرحوم دکتر جبل عاملی رییس بخش میزراه یک شدند و پس ایشان دکتر محسنی رئیس بخش هستند.
بخش میزراه دو نیز پس از بازنشسته شدن دکتر جهرمی در سال 1358 تحت سرپرستی دکتر پورمند قرار گرفت و با بازنشسته شدن ایشان دکتر نیکوبخت در سال 1397 ریاست بخش را عهده دار هستند .
بخش اورولوژی بیمارستان امام خمینی در اردیبهشت سال 1330تاسیس و اولین رئیس آن آقای دکتر مهدی پزشکان بود و در این سال یکنفر دستیار و دو نفر کارورز در اختیار داشتند  در سال 1335 درمانگاه اورولوژی در این بیمارستان افتتاح شد این بخش اکنون با ریاست آقای دکتر آیتی (فلوشیپ یوروآنکولوژی) به تربیت فلوشیپ های یوروانکولوژی و دستیاران ارولوژی می پردازد
بخش ارولوژی بیمارستان شریعتی در سال 1355 تاسیس و روسای بخش ها طی سالهای گذشته بترتیب دکتر خوانساری – دکتر جم – دکتر مهربان – دکتر کاظمینی و دکتر صدیقی بوده اند. در این بخش از سال 1396  فلوشیپ آندرولوژی مصوب شده و در تربیت فلو می پردازد. در حال حاضر رئیس این بخش آقای دکتر کاردوست هستند.
دانشگاه تهران اولین برنامه آموزش تخصصی دستیاری در ایران را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرده است. در این زمینه اساتیدی همچون دکتر دانش، دکتر لهراسبی و دکتر جبل عاملی از افراد تاثیرگذار و زحمت کش بوده اند.
اولین پیوند های کلیه در ایران توسط آقای دکتر سنادی زاده که از اساتید دانشگاه شیراز  بودند و سپس به تهران آمده بودند انجام شد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران آقایان دکتر پورمند و جبل عاملی اولین پیوند را انجام دادند. اولین پیوند از کاداور در ایران توسط آقای دکتر پورمند در بیمارستان سینا انجام شده است برای اخذ مجوز این اقدام ابتدا از امام دستخط گرفتند و سپس عمل را انجام دادند. شروع برنامه تربیت فلوشیپ در رشته پیوند نیز برای اولین بار ۲۰ سال قبل در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع شده است.
اولین دستگاه ESWL در ایران در بخش میزراه ۲ راه اندازی شده است.  این دستگاه به همت دکتر عباس شیبانی خریداری شد و در بیمارستان سینا نصب شد. در زمان شروع به کار دستگاه از همه جای ایران تا حد.د ۳۰۰ بیمار روزانه به بیمارستان سینا برای انجام سنگ شکن مراجعه می کردند.
در رشته فلوشیپ ارولوژی اطفال نیز آقای دکتر کجباف زاده در مرکز طبی اطفال فعالیت ممتازی داشته اند. آقای دکتر کجباف زاده که از اهواز  برای سپری کردن دوره تکمیلی به انگلستان مراجعه کرده بودند، پس از بازگشت به کشور به دانشگاه تهران آمدند و در مرکز طبی اطفال فعالیت های خود را ادامه دادند.
مدیران گروه ارولوژی دانشگاه تهران بترتیب آقایان دکتر منوچهری – دکتر جهرمی – دکتر جبل عاملی – دکتر ارشدی – دکتر کاظمینی – دکتر پورمند – دکتر شاهرخ (  مربوط به زمان ادغام دانشگاه تهران ، ایران) دکتر ارشدی و دکتر نیکوبخت بوده اند و در حال حاضر آقای دکتر محمدرضا نوروزی مسئولیت مدیریت گروه را به عهده دارند.