در واحد پایان نامه ها، امور مربوط به پایان نامه های مقطع پزشکی عمومی، مقطع دستیاری تخصصی، مقاطع دستیاری فوق تخصصی و فلوشیپ و مقطع تحصیلات تکمیلی علوم پایه پیگیری و تسهیل سازی می گردد. اهمیت دادن به امر تحقیقات و افزایش فعالیتهای پژوهشی در هر کشور سبب توسعه و پیشرفت شده، خودکفایی و استقلال واقعی را برای آن ملت به ارمغان می آورد. اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش در جامعه دستیابی به درکی درست از توانمندیها، امکانات موجود و پی بردن به نقاط ضعف و قدرت تحقیقاتی است. پایان نامه به عنوان آخرین بخش آموزشی دوره پزشکی عمومی که زیر نظر استاد راهنما به نگارش درمی آید، می تواند در خودارزیابی دانشجویان از توانایی های ذهنی، مهارت های تجربی و بالینی و نیز میزان بلوغ علمی و منطقی آنان تأثیرگذار باشد. هم‌چنین نگارش پایان نامه توانمندی یادگیری روش پژوهش و مهارت های تحلیل انتقادی را برای دانشجو فراهم می آورد. به همین دلیل در نظام پژوهشی همواره ازجایگاه خاصّی برخوردار است و شناخت چالش های انجام پایان نامه و تبیین مشکلات روند اجرایی، می تواند برنامه ریزی آموزشی را در جهت اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند یاری رساند و در نتیجه، موجبات ارتقای سطح ارتقای علمی و پژوهشی دانشجویان پزشکی عمومی را فراهم خواهد ساخت.

شناخت نقاط ضعف و قوّت روند انجام پایان نامه ها برای دانشجویان پزشکی، به مسؤولین آموزشی و پژوهشی این فرصت را داده است تا در جهت اصلاح و تسهیل این فرآیند برآمده و موجبات ارتقای کیفیّت پایان نامه ها را فراهم آورند.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، عمده مشکلات پایان نامه عمومی به شرح زیر بوده است که تلاش گردیده تمهیدات لازم برای رفع آن ها فراهم گردد.

  • اولویت ها و پیشنهادات پژوهشی: با توجه به عدم آشنایی کامل دانشجویان پزشکی با محیط های بیمارستانی و چالش های عملی در حوزه سلامت، انتخاب موضوع برای پایان نامه، به عنوان یکی از دشواری های این فرآیند قلمداد می شود. در این راستا، اگرچه اساتید هیئت علمی گروههای آموزشی همواره به دانشجویان پزشکی کمک می کنند، اما در معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی ساختاری مدنظر قرار گرفته است که بصورت سالیانه پیشنهادات پژوهشی به روز رسانی شده مبتنی بر نیازهای حوزه سلامت در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. عملکرد این ساختار به شرح زیر است:

براساس این ساختار به صورت سالیانه از اساتید هیئت علمی، معاونت درمان و معاونت بهداشت در بیمارستان ها، واحد رسیدگی به شکایات در بیمارستان ها و نیز معاونت بین الملل و معاونت دانشجویی دانشکده پزشکی استعلام می شود تا نیازها و چالش هایی که در طول سال گذشته با آن ها مواجه شده اند و قابلیت تبدیل به سوال پژوهشی دارند را اعلام نمایند، این نیازها توسط کارشناسان معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی به سوالات پژوهشی تبدیل می شود و پس از منطبق سازی بر معیارهای ترجمان دانش و تصویب در شورای پژوهشی دانشکده پزشکی، از طریق بارگذاری در وبگاه معاونت و ابلاغ به گروه های آموزشی در اختیار دانشجویان قرار داده می شود. پایان نامه هایی که موضوع آن ها براساس پیشنهادات پژوهشی سالیانه انتخاب شده است، درصورت تبدیل شدن به طرح پژوهشی، برای آن ها امتیاز اضافه درنظر گرفته می شود.

همچنین به تازگی از سوی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و به اهتمام کتابخانه مرکزی دانشگاه وبگاهی با نشانی http://ppc.tums.ac.ir در دسترس دانشجویان پزشکی قرار گرفته است که می تواند به «شباهت یابی مقالات و پایان نامه ها» پرداخته و مانع از انتخاب موضوعات تکراری پژوهشی شود.

بازگشت به صفحه اصلی معاونت پژوهشی