نتایج یک پایان نامه تخصصی نشان داد: کتابخوانی تعاملی؛ مسیری نو برای توانمندسازی نوجوانان مبتلا به اختلالات روانپزشکی
نتایج پایان نامه دکترای تخصصی نشان داد؛ گروههای کتابخوانی تعاملی میتوانند بهعنوان مکملی مؤثر در کنار درمانهای رایج، نقش مهمی در افزایش مشارکت درمانی، بهبود ارتباطات بینفردی و تسهیل بازگشت نوجوانان به محیط اجتماعی ایفا کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ پایان نامه دکترای تخصصی گروه آموزشی روانپزشکی با عنوان «طراحی سرویس و ارزیابی امکانسنجی گروه کتابخوانی تعاملی برای نوجوانان مبتلا به اختلال روانپزشکی در زمان بستری و پس از ترخیص» توسط دکتر آوا محمدزاده عباچی، با موفقیت در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران دفاع شد.
این پژوهش با نگاهی نو به مداخلات غیردارویی در روانپزشکی کودک و نوجوان، به طراحی و ارزیابی مدلی تعاملی مبتنی بر کتابخوانی گروهی پرداخته است؛ مدلی که میکوشد آموزش مهارتهای زندگی، تقویت تعاملات اجتماعی و افزایش تابآوری روانی نوجوانان مبتلا به اختلالات روانپزشکی را در بستر تجربهای امن، مشارکتی و معنادار امکانپذیر سازد.
ویژگی برجسته این پایاننامه، تمرکز بر تداوم مداخله از دوران بستری تا پس از ترخیص است؛ بهگونهای که مهارتهای آموختهشده محدود به فضای درمانی باقی نمانده و زمینه انتقال آنها به زندگی روزمره نوجوانان فراهم شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که گروههای کتابخوانی تعاملی میتوانند بهعنوان مکملی مؤثر در کنار درمانهای رایج، نقش مهمی در افزایش مشارکت درمانی، بهبود ارتباطات بینفردی و تسهیل بازگشت نوجوانان به محیط اجتماعی ایفا کنند.
اساتید راهنمای این پایاننامه دکتر جواد علاقبند راد و دکتر والنتین آرتونیان و اساتید مشاور آن دکتر مهتاب معتمد و دکتر افسانه آخانی بودهاند. متن این پایان نامه از طریق سایت کتابخانه دانشکده پزشکی قابل مطالعه می باشد.
ارسال نظر