متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/08/01 - 14:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 265
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

مراسم آغاز سال تحصیلی نو دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رئیس دانشکده پزشکی: اساتید و دانشجویان عامل تداوم و بقاء، پرافتخارترین و برترین دانشکده پزشکی کشور هستند

دکتر محمدرضا صالحی رئیس دانشکده پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی نو دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اینجا اولین و مدرن ترین دانشکده پزشکی کشور است. اعتبار این دانشکده اساتید و دانشجویان آن است اساتید صاحب نامی که دانش آموخته این مکتب پرافتخار هستند.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پزشکی مراسم آغاز سال تحصیلی نو دانشجویان پزشکی ورودی ۱۴۰۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح روز سه شنبه اول آبان 1403 با حضور دکتر محمدرضا صالحی رئیس و جمعی از مسئولان دانشکده پزشکی در تالار ابن سینا برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر صالحی ضمن تبریک به دانشجویان جدید و خانواده هایشان گفت: شما نو دانشجویان ماراتن سخت و پیچیده ای را پشت سر گذاشته اید،  ورودتان را به پرافتخارترین علمی ترین دانشکده پزشکی کشور تبریک می گویم.
وی در تبیین قدمت و افتخار دانشکده پزشکی گفت: اینجا اولین و مدرن ترین دانشکده پزشکی کشور است. اعتبار این دانشکده اساتید و دانشجویان آن است اساتید صاحب نامی که دانش آموخته این مکتب پرافتخار هستند.
دکتر صالحی افزود: بی تردید بهترین اساتید حوزه علوم پزشکی در تمام رشته های پایه و بالینی اساتید سرآمد بوده و پایه گذار رشته های مختلف در کشور هستند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که بهترین ها وارد این دانشکده می شوند و همین امر باعث شده که این دانشکده بهترین بماند و بدرخشد.
دکتر صالحی گفت: شما آرزوهایی داشتید که مهمترین آن حضور در دانشکده پزشکی بوده که با تلاش و کوشش امروز به آن رسیده اید، برای ادامه راه و برای اینکه پزشکی حاذق و تسکینی بر آلام بیماران دردمند باشید نیازمند پشتکار و ممارست و توجه به صحبت و نظرات اساتید هستید.
وی تصریح کرد: زمانی که توانستید بالای سر یک بیمار، تصمیم درست بگیرید آنجاست که به هدف رسیده اید.
رئیس دانشکده پزشکی افزود: به والدین شما نو دانشجویان نیز خسته نباشید می گویم شاید دانشجویان شما دو سه سال تلاش کردید اما والدین یک عمر تلاش کردند.

پزشکی تنها رشته ای که در آن سوگند یاد می کنند
در ادامه دکتر خدیجه ادبی معاون آموزش پزشکی عمومی نیز ضمن تبریک به نو دانشجویان گفت: شما رشته ای انتخاب کردید که نیاز به عشق ایثار و ایمان دارد و تنها رشته ای است که دانش آموختگان آن سوگند یاد می کنند.
وی افزود: ما قسم میخوریم که همیشه بیماران در اولویت باشند.

در تله فضای مجازی وارد نشوید
در ادامه دکتر ابوالفضل گلستانی استاد گروه بیوشیمی دانشکده پزشکی ضمن تبریک به دانشجویان نو ورود و آرزوی سعادت و موفقیت روزافزون گفت: بعد از یک دوره تلاش سخت توفیق این را پیدا کردید که اینجا حاضر شوید و روی صندلی هایی بنشینید که بزرگانی اینجا بودند که منشا خدمات و افتخار برای کشور و دنیا بودند. به خانواده های شما تبریک می گویم که شما را در این مسیر همراهی کردند تا مرهمی بر آلام بیماران باشید.
وی افزود: شما برای ورود به اینجا زحمت زیادی کشیدید بهترین و بزرگترین مراکز درمانی دارند و اساتید مشغول آموزش و تدریس و درمان هستند شما تا قبل از ورود به اینجا دانش آموز بودید اما از امروز دانشجو هستید و بخشی از آموزش و یادگیری بر عهده خودتان است، از همین ابتدا پایه علمی خودتان را قوی کنید اگر می‌خواهید پزشک قوی و ماهری باشید.
دکتر گلستانی ادامه داد: دروس و آموزش ها را ندیده نگیرید از وقت خودتان خوب و بهینه استفاده کنید ورزش کنید، هنر را دنبال کنید تفریحات سالم را پیگیری کنید و مدیریت زمان داشته باشید و تک بعدی نباشید ، شما باید بقدری توانمند باشید که بتوانید یک بیمار سخت را مدیریت و درمان کنید از محیط ها و انجمن های علمی غافل نباشید در فضای مجازی غرق نشوید از این فضا استفاده بهینه داشته باشید اما در تله فضای مجازی وارد نشوید.

حداکثر احتیاط در دوست یابی و خود مراقبتی را داشته باشید
در ادامه دکتر محمدعلی نوربالا استاد گروه روانپزشکی گفت: من سال ۵۲ وارد دانشکده پزشکی شدم در تمام این سالها، خوشبختانه وجاهت و کیفیت و ممتاز بودن دانشکده پزشکی حفظ شده است.
وی خطاب به نو دانشجویان گفت:  شما با طیف ها و گروههای مختلفی سرو کار دارید که باید حداکثر سازگاری را داشته باشید، هرچه هماهنگ تر شوید حداقل عجله را داشته باشید و حداکثر احتیاط در دوست یابی را داشته باشید حداکثر حرمت گذاری به فرهنگ ها را داشته باشید و حداکثر خودمراقبتی را سر لوحه کار خود قرار دهید.
سهیل حیدری دبیر شورای نمایندگان ساختار و عملکرد شورای نمایندگان ارائه کرد و گفت: این شورا قدمتی بالغ بر ۷۰ سال دارد که پیگیری های بسیاری داشته که به سرانجام رسیده است.
بشری زارعی دبیر شورای صنفی نیز گفت: در حوزه مسائل صنفی همراه مسئولین دانشکده کنار دانشجویان هستیم.

بالا بودن دانشکده پزشکی یعنی این که ما اینجا هستیم تا مراقب بقیه باشیم
دکتر حمیدرضا نمازی رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی در تشریح قدمت و تاریخچه دانشکده پزشکی گریزی بر تاریخچه احداث و افول دارالفنون گفت: شکست در جنگ ها علی رغم سابقه درخشان جنگاوری و فتوحاتی که در تاریخچه کشور بود عاملی شد که امیرکبیر به فکر تأسیس پلی تکنیک و مدرسه نظام بیافتد که به تدریج دارالفنون با مدارس سواره‌نظام، پیاده نظام، توپخانه، جراحی، دواسازی، معدن شناسی و پزشکی  آغاز به کار کرد.
 وی افزود: طی حکومت ناصرالدین شاه و بعد از آن دارالفنون رو به افول رفت و آسیب بسیاری دید و کار به جایی رسید که دکتر لقمان ادهم که بعد ها اولین رئیس دانشکده پزشکی شد، برای جبران خرابی ها از احمدشاه تقاضایی کمک مالی که شاه تنها دو هزار تومان پرداخت کرد و خود دانشجویان مدرسه طب یک ماه در طبقه همکف گراند هتل به اجرای تئاتر پرداختند و 5 هزار تومان جمع کردند.
وی توضیحاتی در خصوص زندگی دکتر ابوالقاسم بختیار از پایه گذاران سالن تشریح پرداخت و گفت: ساختمان دانشکده پزشکی توسط معمار فرانسوی آندره گدار که معماری و طراحی حافظیه و موزه ملی ایران نیز از آثار اوست؛ با سقف های بلند به نشانه بلند بودن افق فکری پزشکی از متوسط جامعه، مانند یک عقاب بال گشوده با اختلاف سطح و بلند تر از بقیه ساختمان های دانشگاه تهران با 8 پنجره نشان از هشت دروازه بهشت، با چهار ستون در دو بال شرقی و غربی به نشانه اصالت و اقتدار طراحی و احداث شده است.
وی افزود: بالابودن دانشکده پزشکی یعنی این که ما اینجا هستیم تا مراقب بقیه باشیم.
رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی سپس به شعار دانشکده پزشکی "میاسای ز آموختن یک زمان" اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از پزشکی در فهم ادبی نهفته است. دکتر قاسم غنی که از اساتید برجسته این دانشکده بودند، بخش های زیادی از دیوان حافظ را در این دانشکده تصحیح کردند. استاد گل گلاب سرود ای ایران را در این دانشگاه سرودند و بازنویسی کتاب گلستان سعدی به خط دکتر قریب نشان می دهد که این دانشگاه همواره با ادبیات عجین بوده است.
عکس یادگاری با سردر تاریخی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حسن ختام بخش اول این مراسم بود، مراسم در دو بخش دانشجویی و پانل والدین ادامه یافت.
در تالار کاوسی مسئولان دانشکده میزبان والدین بودند و به سوالات آنها در خصوص مسائل آموزشی، رفاهی، فرهنگی پاسخ دادند و در تالار ابن سینا دکتر خدیجه ادبی معاون آموزشی دانشکده در خصوص کوریکولوم آموزشی، دکتر فاطمه نبوی زاده مسئول دفتر راهنمای تحصیلی در رابطه با اساتید راهنما و لزوم مراجعه دانشجویان به دفتر راهنمای تحصیلی، دکتر عظیم میرزازاده عضو هیئت علمی گروه بیماری های داخلی دانشکده در خصوص مسائل حرفه ای در رشته پزشکی صحبت کردند.
توضیح اینکه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1313 هرساله میزبان دانشجویان جدید رشته پزشکی است که در برخی سالها به علت کثرت تعداد دانشجویان به دو دسته ورودی مهر و بهمن تقسیم می شوند. امسال برای هشتاد و هشتمین دوره؛ دانشکده پزشکی میزبان 550دانشجوی پزشکی خواهد بود که 300 نفر در مهرماه پذیرش و باقی در بهمن ماه سال جاری وارد دانشکده خواهند شد.

  • گروه خبری : حوزه ریاست,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 282007
مینا محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه