کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

 

معرفی رشته

 مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی به‌منظور تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب با هدف آشنایی با تکنولوژی های آموزشی و کاربربس آنها در فرایند آموزشی رشته های علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز آموزشی کشور مصوب شد. گروه یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اولین بار در سال 95 در در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به پذیرش دانشجو نمود. دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد این رشته قادر به ایفای وظایف آموزشی (تدریس مباحث مرتبط با رشته و توانمندسازی مدرسین دانشگاه در استفاده از فناوری های نوین در آموزش) و وظایف پژوهشی و مشاوره‌ای برای طراحی و و استفاده از این فناوری ها می‌باشند.

 

ضوابط و نحوه پذیرش دانشجو

این مقطع به شیوه متمرکز  از طریق آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور صورت میگیرد. برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به ظرفیت، شرایط و نحوه پذیرش، مواد امتحانی و ضرایب آن و تاریخ آزمون به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور به آدرس https://sanjeshp.ir یا سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور مراجعه کنید.

 

شیوه ارائه دوره

برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته "تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی" مطابق با سرفصل مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه می شود. واحدهای درسی بخش آموزشی در طی سه نیمسال تحصیلی به دانشجویان ارائه شده و سپس دانشجویان با اخذ واحد پایان نامه، یک پژوهش را زیر نظر استاد راهنمای خود طراحی کرده و اجرا می کنند.

مرحله آموزشی:

شیوه ارائه بخش آموزشی دوره بسته به نوع ورودی (حضوری یا مجازی که در زمان شرکت در آزمون ورودی و انتخاب رشته-محل به اطلاع داوطلبان رسانیده می شود)، به دو صورت است:

  • دوره حضوری: در برخی سالها دانشجویان پذیرفته شده از مسیر متمرکز سازمان سنجش آموزش پزشکی در دوره حضوری پذیرفته می شوند که این امر در زمان انتخاب رشته-محل به داوطلبان آزمون ورودی اعلام می شود. این شیوه برگزاری، با رعایت آیین نامه دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه می شود. این آیین نامه را می توانید از بخش آیین نامه های معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده دریافت کنید.
  • دوره ترکیبی: این برنامه به شیوه نیمه حضوری و با استفاده از روش های مختلف تدریس با تاکید بر مشارکت فعال دانشجویان ارائه می شود. کلاس های حضوری در هر ترم، در دو بلوک اول و آخر ترم هرکدام به مدت حداکثر 4 روز برنامه ریزی می گردد. برخی از این بلوک ها بنا به صلاحدید گروه به شیوه مجازی همزمان برگزار می شوند. آزمون دروس نیز به شیوه حضوری برگزار می شود. در برخی سالها دانشجویان پذیرفته شده از مسیر متمرکز سازمان سنجش آموزش پزشکی در دوره مجازی پذیرفته شوند که این امر در زمان انتخاب رشته-محل به داوطلبان آزمون ورودی اعلام می شود. این شیوه برگزاری، با رعایت آیین نامه دوره های آموزش از راه دور در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه می شود. این آیین نامه را می توانید از بخش آیین نامه های معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده دریافت کنید.

 

بخش پژوهشی دوره:

دانشجویان از ترم 2 می توانند برای انتخاب استاد راهنما و تصویب عنوان در گروه فرایند بخش پژوهشی خود را آغاز کرده و بعد از گذراندن واحدهای درسی با انتخاب واحد پایان نامه به امور مربوط به آن بپردازند. لازم ذکر است که جلسات دفاع از پروپوزال و پایان نامه به شیوه حضوری برگزار می گردد. برای اطلاع از روند تصویب پروپوزال و دفاع از پایان نامه به سایت معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده مراجعه کنید.