کتابخانه

دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای 31 کتابخانه با 169181 منبع می باشد که از این میان، یک کتابخانه در دانشکده پزشکی و 14 کتابخانه بیمارستانی زیر مجموعه معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی هستند و با برنامه ریزی دقیق، امکانات مناسبی در آن ها فراهم شده تا فراگیران در سطوح مختلف و نیز اعضای هیئت علمی بتوانند از آن ها بهره گیرند. کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در فضایی به وسعت 3500 متر در محل طبقه فوقانی سالن شهدای دانشکده پزشکی قرار گرفته است و با  65000 عنوان کتاب فارسی و 7980 عنوان کتاب لاتین، بزرگترین کتابخانه دانشکده ای در کشور محسوب می شود و با 5 سالن مطالعه عمومی و 6 اتاق مطالعه گروهی، ظرفیت خدمات رسانی به حدود 500 نفر را به صورت همزمان دارا می باشد. که در آن، علاوه بر تقویت و به روزرسانی مخازن کتاب، فضای قرائت خانه مناسب سازی گردیده و امکانات رفاهی برای بهره گیران فراهم شده است. فضایی تحت عنوان اتاق های مطالعه گروهی ایجاد شده که در قالب 6 اتاق مستقل، دانشجویان می توانند به صورت گروهی به مطالعه و انجام فعالیت های پژوهشی بپردازند. امکان استفاده از رایانه و سایت برای جستجو در موتورهای جستجوی علمی بین المللی و نیز جستجو در کتاب ها و پایان نامه های ثبت شده در کتابخانه دانشکده پزشکی نیز فراهم گردیده است. سایت کامپیوتری کتابخانه ظرفیت خدمت رسانی به 80 نفر را به صورت همزمان دارا می باشد و کاربران می‌توانند بدون محدودیت، از انواع پایگاه‌های اطلاعاتی تحت اشتراک دانشگاه و اینترنت بهره‌مند شوند.ساعات کاری کتابخانه به نحوی تنظیم شده که امکان استفاده از امکانات در اکثر ساعات شبانه روز فراهم است. همچنین اینترنت بی سیم  با دو دستگاه وای فای در سالن های مطالعه در دسترس دانشجویان است که می توانند با استفاده از لپ‌تاپ یا سایر گجت های همراه خود از شبکه اینترنت استفاده نمایند. ساعت کاری کتابخانه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 صبح لغایت 22 و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 لغایت 16 می باشد.

مجموعه منحصر به فردی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی با بیش از 36 هزار عنوان، حدود 15 هزار عنوان کتاب لاتین و فارسی تخصصی پزشکی و حدود 10 هزار کتاب مرجع پزشکی شامل تعداد زیادی از نسخ قدیمی و دستنویس، بخشی از منابع ارزشمند این کتابخانه می‌باشند. متن کامل پایان نامه های کتابخانه به صورت آنلاین در اختیار همه دانشجویان می باشد و می توانند به صورت 24 ساعته هفت روز هفته از این امکان بهره‌مند گردند. کاربران می توانند با کلیدواژه های مورد نظر خود اقدام به جستجو و مطالعه پایان نامه های مورد نظر خود نمایند.(صفحه زیر فهرست برگه یک پایان نامه می باشد).

علاوه بر دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشجویان و اعضای هیأت علمی سایر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده‌های دانشگاه تهران نیز می‌توانند در چارچوب مقررات کتابخانه از منابع و امکانات آن بهره‌مند گردند. دانشجویان و اعضای محترم هیأت علمی می توانند درخواست های خرید منابع خود را از طریق سایت به کتابخانه اعلام نمایند تا در اسرع وقت نسبت به تهیه و خرید اقدام گردد.

در کنار مجموعه تخصصی مورد نیاز اساتید و دانشجویان که به صورت روز آمد و آخرین نسخ و به تعداد کافی در اختیار می باشد، مجموعه ای از کتاب های غیر درسی برگزیده و توصیه شده در انواع لیست ها(ادبی،داستان، رمان،...) تهیه شده و در اختیار مجموعه در دسترس می باشد.

هر ترم برای آشنایی دانشجویان با امکانات و توانمندی های کتابخانه، تور کتابخانه‌گردی و کلاس آشنایی با کتابخانه برای ورودی های جدید برگزار می گردد.

میز مرجع مجازی کتابخانه به صورت 24 ساعته فعال بوده و به سوالات احتمالی دانشجویان در مورد نحوه بهره‌گیری از خدمات کتابخانه و سوالاتی که در مورد نحوه جستجوی نظامند از پایگاه های اطلاعاتی و کار با نرم افزارهای مدیریت منابع مانند مندلی و اندنوت و انتخاب مجله مناسب و .... پاسخگو می باشد.

زیبا سازی فضای کتابخانه با استفاده از پوشش گیاهی چشم نواز به عنوان راهکاری برای افزایش آرامش دانشجویان مورد توجه جدی قرار گرفته است. محیط متاثر از زیبایی های طبیعی در کتابخانه، دانشجویان را از شلوغی و سر و صدا جدا می کند و آرامش و آسایش نسبی را به آن ها باز می گرداند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که فضای سبز می تواند باعث ارتقای یادگیری دانشجویان گردد. در این راستا در کتابخانه دانشکده پزشکی در طی یکسال گذشته با مشارکت و همکاری کارکنان کتابخانه حدود 300 عدد گلدان از گل های مختلف تهیه و در فضای کتابخانه قرار داده شده است.

 

بازگشت به صفحه اصلی معاونت پژوهشی