دانشکده پزشکی | با تاکید بر آموزش، پژوهش پاسخگو و رعایت اخلاق حرفه ای، نخستین جلسه توانمندسازی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی جوان دانشکده پزشکی برگزار شد

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1404/09/22 - 12:31
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

با تاکید بر آموزش، پژوهش پاسخگو و رعایت اخلاق حرفه ای، نخستین جلسه توانمندسازی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی جوان دانشکده پزشکی برگزار شد

نخستین جلسه توانمندسازی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی جوان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با هدف تبیین رسالت‌های آموزشی، پژوهشی و حرفه‌ای اساتید، روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه با حضور رئیس و معاونین دانشکده پزشکی در تالار ابن‌سینا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ابتدای این نشست دکتر استقامتی، رئیس دانشکده پزشکی، با اشاره به جایگاه ویژه اعضای هیأت علمی در نظام آموزش علوم پزشکی گفت: اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی علاوه بر ایفای نقش‌های آموزشی و پژوهشی، مسئولیت سنگینی در حوزه ارائه خدمات درمانی و آموزش بالینی بر عهده دارند و این مجموعه وظایف، نقش اساتید را در نظام سلامت کشور برجسته‌تر می‌کند.
وی با بیان اینکه ساختار آموزشی در دانشکده پزشکی به‌صورت شفاف و مدون طراحی شده است، افزود: در حوزه پژوهش انتظار می‌رود اساتید به سمت پژوهش‌های مسئله‌محور و پاسخگو حرکت کنند؛ پژوهش‌هایی که بتواند به حل مشکلات واقعی جامعه و نظام سلامت کمک کند و تأثیر ملموس اجتماعی داشته باشد.
رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به گستره خدمات دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: این دانشگاه جمعیتی بالغ بر سه و نیم میلیون نفر را تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار داده است و اساتید دانشکده پزشکی در کنار مسئولیت‌های آموزشی و پژوهشی، سهم مهمی در ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی دارند.
دکتر استقامتی در ادامه با مقایسه ساختار تأمین منابع مالی در دانشگاه‌های معتبر دنیا اظهار کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های پیشرو، تأمین اعتبار و منابع مالی از خارج از مجموعه دانشگاه انجام می‌شود و پرداخت‌ها صرفاً متکی به دولت نیست. بر همین اساس، اعضای هیأت علمی باید به سمت جذب گرنت‌های پژوهشی و منابع مالی بیرونی حرکت کنند و توانمندی‌های خود را در این زمینه تقویت نمایند.
وی مهم‌ترین وظیفه عضو هیأت علمی را آموزش دانست و گفت: نماد بیرونی کیفیت آموزش، آزمون‌های ملی و سراسری است که دانشجویان در آن شرکت می‌کنند و نتایج این آزمون‌ها مبنای ارزیابی عملکرد آموزشی ما قرار می‌گیرد؛ حتی انتخاب اساتید نیز در برخی موارد بر اساس همین نتایج انجام می‌شود.
رئیس دانشکده پزشکی با تأکید بر نقش انگیزه و تعهد اساتید در ارتقای آموزش افزود: ما با فراگیرانی در سطوح و مقاطع مختلف مواجه هستیم و لازم است اساتید همسو با شیوه‌های نوین آموزشی، روش‌های تدریس خود را به‌روز کرده و متناسب با نیازهای نسل جدید آموزش حرکت کنند.
وی خطاب به اعضای هیأت علمی جوان خاطرنشان کرد: شما در کسوت هیأت علمی، خواسته یا ناخواسته، به‌عنوان الگو و رول‌مدل برای دانشجویان و دستیاران شناخته می‌شوید. رفتار، گفتار و حتی نوع تعامل شما مورد الگوبرداری قرار می‌گیرد و ارتقای علمی، حرفه‌ای و اخلاقی شما به‌طور مستقیم در ارتقای فراگیران تأثیرگذار خواهد بود.
دکتر استقامتی با اشاره به بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت خود در حوزه آموزش پزشکی گفت: آنچه امروز بیان می‌شود، حاصل سال‌ها تجربه است. رسالت ما در کسوت هیأت علمی، پایبندی به تعهد حرفه‌ای و اخلاق حرفه‌ای است و باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم که بیمار در اولویت قرار دارد و منافع او بر هر موضوع دیگری ارجح است.
وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اهمیت نظم، دقت در انجام امور و تقویت ارتباطات درون‌سازمانی اظهار کرد: رعایت این اصول به رشد حرفه‌ای شما کمک خواهد کرد. بخشی از اعضای هیأت علمی جوان در آینده نزدیک جایگزین مدیران فعلی دانشکده خواهند شد، بنابراین ضروری است از هم‌اکنون خود را برای پذیرش مسئولیت‌های مدیریتی و اجرایی جدید آماده کنید، مسیر را بشناسید و آگاهانه در آن گام بردارید.
در ادامه این جلسه، معاونان دانشکده پزشکی هر یک به تشریح شرح وظایف مرتبط با حوزه‌های تحت مدیریت خود پرداختند و توضیحاتی در خصوص آئین‌نامه‌های آموزشی، پژوهشی، ارتقا و ترفیع اعضای هیأت علمی جوان ارائه کردند. همچنین به پرسش‌ها و دغدغه‌های اساتید حاضر در جلسه پاسخ داده شد.

گفتنی است این جلسه به همت دفتر توسعه آموزش دانشکده با حضور بیش از 100 عضو هیات علمی جوان برگزار شد.

  • کد خبر : 312186
مینا محمدی
تهیه کننده:

مینا محمدی

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه