تاسيس دانشگاه تهران در سال 1313 بوده است. در سال 1332 آزمايشگاه شيمي بيولوژي در قسمت فوقاني واقع درضلع شمالي دانشكده قرار داشت و توسط راهرويي به دستگاه ابن سينا (دستگاه ابن سينا، قسمتي از بناي دانشكده پزشكي بود كه در محوطه شمال غربي قرار داشت و نخستين قسمت از بناي دانشكده پزشكي بودكه ساخته شد) ارتباط مي يافت،. اين آزمايشگاه شامل يك تالار بزرگ براي كارهاي عملي دانشجويان و دو اتاق جهت لوازم فني و داروهاي مختلف و يك اتاق مجهز به دستگاه تهويه براي انجام آزمايش هايي كه گازهاي خطرناك متصاعد مي كردند، بود.
اولین اعضای هیات علمی گروه
دكتر آرامتيس وارتاني 46-1334
دكتر هوشنگ روشن آبادي 48-1346
دكتر رضا نفيسي 50–1348
دكتر الكساندر باقديانس 54-1350
دكتر رضا نفيسي 56-1354
سالت گروه، توانمندسازی دانش آموختگان برای کسب دانش و افزایش مهارت های نظری و عملی برای حضور موثر در تحقیقات دانشگاهی و بالینی، آشنایی با تکنولوژی های مختلف برای بکارگیری و حل مشکلات تکنیکی در آزمایشگاهها، افزایش دانش تشخیصی مولکولی بیماری ها وگسترش زمینه تولید علم در سطح ملی است. همچنین تربیت متخصصین بیوشیمی بالینی که توانایی تشخیص و تفسیر تست های آزمایشگاهی، توانایی مسئولیت فنی بخش بیوشیمی آزمایشگاه تشخیص طبی، انجام فعالیت در بخش تحقیق و توسعه، فعالیت در صنایع مرتبط و نیز قرار گرفتن در موقعیت های آکادمیک و مشاوره در امر تشخیص بیماریهای و موارد پاتولوژیک را داشته باشد از دیگر اهداف و رسالت های گروه می باشد.
از دیگر رسالت های گروه بیوشمی، پیشبرد و ارتقای محتوای برنامه دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی به منظور ارتقای سطح دانش و مهارت دانش آموختگان این دوره جهت آمادگی برای قبول مسئوليت مديريت فني آزمايشگاه هاي تشخيص طبي می باشد.
گروه در راستای اهداف بینالمللی سازی دانشگاه، مشارکت در امر آموزش دانشجويان خارجی در مقاطع تحصيلي مختلف را جزو رسالتهای خود در نظر گرفته است.
همکاری با سایر دانشگاه ها، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی مرتبط و تقویت همکاری های بین رشته ای و همگرایی در زمینه علوم مرتبط با بیوشیمی بالینی از جمله دیگر رسالت های گروه تعریف شده است.
علاوه بر این، آموزش دانشجویان رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و برخی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی سایر رشته ها نیز از جمله رسالت های گروه می باشد.
آخرین اخبار
20آبان ماه 1404
از تشکیل جلسه بررسی نظرات برنامه مواجهه زودرس بالینی تا برگزاری کارگاه ENT در مرکز مهارتهای بالینی
جلسه بررسی نظرات و پیشنهادات برنامه مواجهه زودرس بالینی ویژه دانشجویان علم پایه در مرکز مهارت های بالینی برگزار شد.
20آبان ماه 1404
پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به سومین نشست بررسی چالشها و راهکارهای مدیریت بیمارمحور دیابت در ایران
دکتر قالیباف در پیام خود به سومین نشست بررسی چالشها و راهکارهای مدیریت بیمارمحور دیابت در ایران از مراکز علمی و پژوهشی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان بازوان قدرتمند نظام سلامت و مشاوران امین برای قوه مقننه یاد کرد.
20آبان ماه 1404
شبه علم و تداخل در امر مراقبت ، روند کنترل و درمان موفق دیابت را به مخاطره می اندازد
دکتر استقامتی، کنترل دیابت با توجه به ویژگی هایی که دارد، شاخصی برای عیارسنجی درستی کارکرد نظام های ارائه خدمات سلامت است.
19آبان ماه 1404
دکتر استقامتی: تغییر سبک زندگی میتواند روند پیشدیابت را معکوس کند
دکتر علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم، ورزش، ترک دخانیات، کنترل استرس و خواب کافی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو، گفت: انجام۱۵۰ دقیقه ورزش منظم در هفته تا 44 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد.
19آبان ماه 1404
برگزاری کارگاه آموزشی پروپوزالنویسی
به همت واحد توانمندسازی کتابخانه دانشکده پزشکی، کارگاه آموزشی پروپوزالنویسی برگزار می شود.
19آبان ماه 1404
21 آبان، برگزاری ژورنال کلاب گروه میکروب شناسی
ژورنال کلاب گروه میکروب شناسی با موضوع Fusobacterium nucleatum: ecology, pathogenesis and clinical implications برگزار می شود.
18آبان ماه 1404
انتشار جدیدترین ویراست راهنمای تصویب طرح در گروه های آموزشی دانشکده پزشکی
واحد طرح های تحقیقات و HSR معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی، جدیدترین ویراست راهنمای تصویب طرح در گروه های آموزشی را منتشر کرد.
18آبان ماه 1404
برگزاری ژورنال کلاب گروه ایمنولوژی با عنوان فرار از سیستم ایمنی از طریق انتقال میتوکندریایی در ریزمحیط تومور
جلسه ژورنال کلاب گروه ایمنولوژی با ارائه مهشید بهاری روز دوشنبه 19 آبان در تالار دانشجو برگزار می شود.
18آبان ماه 1404
روایت مشکلات دستیاران در نشست مشترک با رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دستیاران ارشد بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در جلسه مشترک با مسئولان دانشکده پزشکی مسائلی چون فشار کاری بالا، ضعف کوریکولوم آموزشی، پاویونهای فرسوده، متناسب نبودن مبالغ پرداختی با خدمات ارائه شده، نبود سازوکار مشخص برای پذیرش دستیار و قوانین حساب نشده را مطرح کردند.