معرفی گروه پاتولوژی

رشته آسیب شناسی یکی از رشته های تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان این رشته دانش ، بینش و مهارت و در مجموع توانایی لازم و کافی را جهت انجام اقدامات آزمایشگاهی تشخیصی مناسب و لازم بر روی کلیه نمونه های بافتی و غیربافتی اخذ شده از انسان در دوران قبل از تولد ، طول حیات و پس از مرگ را کسب می نمایند تا با بررسی های ماکروسکوپی تا ملکولی و با بکارگیری روش ها و ابزار مناسب و با بیان و تفسیر علت و چگونگی تغییرات پدیدآمده بر اساس وضعیت بالینی بیمار راهنمایی های تشخیصی و توصیه های پیگیری و درمانی مناسب را به پزشکان مسئول درمان بیمار ارائه نمایند.  آسیب شناس مسئول اداره بانک خون بیمارستانها و با توجه به نیاز عضو موثر بانکهای بافتی و سلولی برای امور تشخیصی درمانی و پژوهشی می باشد.
دانش آموختگان رشته تخصصی آسیب شناسی دانش ، مهارت و توانمندی های تخصصی خود را در زمینه های آموزشی، پژوهشی و خدمات سلامتی در اختیار جامعه قرار خواهند داد .
همچنین جهش فناوری در مجموعه علوم مرتبط با بیولوژی از جمله در علم پزشکی تحول اساسی ایجاد نموده و بکارگیری این دستاوردها سهولت ، دقت ، صحت و اثربخشی بیشتر را در امرپیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری های انسان به ارمغان آورده است . مثال های بسیاری از این موارد که بصورت ابزارها و روش های مختلف تشخیصی و درمانی بوجود آمده اند را می توان درکلیه زیرمجموعه های علم پزشکی و شاخه های مختلف آن بازشمرد . استفاده موثر از این امکانات مستلزم کسب دانش جدید مرتبط و کافی و صرف هزینه بیشتر می باشد که این امر ضرورتتجدیدنظر در شیوه آموزش پزشکی را ایجاب می کند . در این بین پیشرفت های شگرفی که در امر تشخیص بر مبنای روش های آزمایشگاهی یا همان طب آزمایشگاهی (Laboratory Medicine ) پدید آمده این حیطه از دانش پزشکی را به یکی از محورهای اصلی در تامین سلامت جامعه بشری تبدیل کرده است. نگاهی دقیق به فرایند طبابت(  Medicine  Practice of ) در زمان حاضر موید این امر است که بدون استفاده از امکانات طب آزمایشگاهی پزشکی کمتر پزشکی قادر است اقدام موثری  در امر تشخیص و درمان بیماری ها  بعمل آورد و اضافه بر آن سیستم های پایش و پیشگیری از بیماری ها نیز از این امر مستثنی نیستند .
تغییر روزمره ، پیدایش نیازهای جدید و بهبود کیفیت ، صحت ، دقت ، حساسیت و اختصاصی شدن روش های آزمایشگاهی در تشخیص بیماری ها این ضرورت را ایجاب می کند که آموزشپزشکانی که رشته آسیب شناسی را بعنوان رشته تخصصی برای ادامه تحصیل و در نهایت کار حرفه ای خود در جامعه انتخاب کرده اند مرتبا با شرایط و مقتضیات زمان و نیازها مطابقت داده شود.

تاریخ نگاری آسیب شناسی در ایران:
·         از مندرجات کتاب قانون (1026)میلادی،به نظر می رسد که ابن سینا اولین پزشکی است که تشریح بعدازمرگ راانجام داده باشد.
·         در سال 1230-1229هجری شمسی برابر 1851-1850 میلادی ،در هنگام تشکیل دارالفنون بخشی به نام کلاس طب ایجاد شد که در سال1259 هجری شمسی برابر 1880 میلادی به مدرسه طب تبدیل گردید .
·         دکتر پولاک ،اولین اتوپسی رادر سال1233هجری شمسی برابر با  1854  میلادی در ایران انجام داد.
·         در سال 1255 هجری شمسی برابر با 1876 میلادییک کتاب خطی به نام پاتولوژی تدوین گردید.
·         در سال 1314شمسی ،دکترمصطفی حبیبی گلپایگانی به عنوان اولین متخصص پاتولوژیست از کشور فرانسه به ایران بازگشت    ودر انستیتو پاستور شروع به کارنمود.
·         در سال 1315 اولین آزمایشگاه پزشکی با همت دکتر حبیبی راه اندازی شد.
·         در سال 1316،اولین اتوپسی به دست یک متخصص ایرانی به نام دکتر هاشم هنجن انجام گردید.
·         تا سال 1317 در ایران به رشتۀ پاتولوژی ،تشریح مرضی(Morbid Anatomy) گفته می شد که دکتر حبیبی نام آسیب شناسی را برای آن پیشنهادنمود.
·         در سال 1321 شمسی ،اولین متخصص رشتۀ آسیب شناسی به نام دکتر رحمتیان از این رشته در ایران فارغ التحصیل شد.
·         در سال 1322 شمسی،دکتر حبیبی کتاب آسیب شناسی رادردوجلد منشر نمودوکتاب درسی شد ودرهمین سال،کرسی های آسیب شناسی از بافت شناسی وجنین شناسی در دانشگاه تهران جدا گردید.
·         در سال 1342 گروه های تخصصی آموزشی جایگزین کرسی های قبلی شدند.
·         در سال 1347 تشکیلات آناتومیکال پاتولوژی در دانشکده پزشکی تهران راه اندازی شد.
·         در سال 1370 شمسی هیئت های ممتحنۀ دو گروه آسیب شناسی وآزمایشگاهی(آناتومیکال وکلینیکال) بالینی در هم ادغام شدند.
·         در سال 1378 اولین برنامه آموزشی مکتوب رشتۀ آسیب شناسی نوشته واین برنامه در سال 1390باز نگری شد.
·         در حال حاضر(سال 1397)،تربیت دستیار در این رشته در 15 دانشکده پزشکی دولتی کشور دایر است وحدود 2000 متخصص آسیب شناسی در کشور وجود دارد (کوریکولوم آموزشی گروه پاتولوژی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، استاد دکتر مسلم بها دری ).
      امید است با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از علم و تجربه اساتید و پیشکسوتان و سعی و تلاش فراگیران، شاهد موفقیت تمامی آموزش گیرندگان و پیشرفت و توسعه گروه باشیم.