• تاریخ انتشار : 1402/09/27 - 14:54
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 409
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

معرفی برگزیدگان و افتتاح دفاتر واحد پزشکی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان ، استاد همیار و منتورینگ فناوری سلامت حسن ختام هفته پژوهش در دانشکده پزشکی

دکتر اکبری ساری با بیان اینکه ۳۰ درصد تولیدات علمی و استنادات علمی در حوزه علوم پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می شود گفت: جایگاه فعالیت های علمی دانشگاه معادل فعالیت های علمی41 دانشگاه علوم پزشکی در کشور است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پزشکی، اولین رویداد علمی دانشجوی پژوهشگر و رویداد استاد همیار پژوهش/ فناوری، روز دوشنبه 27 آذر، همزمان با هفته پژوهش با حضور دکتر محمدرضا صالحی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر علی اکبری ساری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر نیما رضایی معاون پژوهشی دانشکده پزشکی، دکتر ایرج کاشانی معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی، دکتر بهادر مکی آبادی رئیس مرکز رشد استعداد های درخشان و سرپرست مرکز پژوهش های دانشجویان دانشگاه، دکتر خدیجه ادبی معاون آموزش پزشکی عمومی، جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر اکبری ساری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به جایگاه خاص، ویژه و ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه تحقیقات و فناوری گفت: 30 درصد تولیدات علمی و مقالات کشور و بیش از 30 درصد استنادات علمی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران است در حالی که کمتر از 10 درصد نیروی انسانی و بودجه را در اختیار داریم.
وی با اشاره به جایگاه اول دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه تحقیقات و فناوری گفت: جایگاه فعالیت های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معادل 41 دانشگاه علوم پزشکی در کشور است.
دکتر اکبری ساری ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر برخی واحدها در سطح دانشگاه وارد فاز توقف و رکود شده اند، اما خوشبختانه  روند رشد در دانشکده پزشکی تداوم دارد و 1500 مقاله از 7500 مقاله نمایه شده از دانشگاه در اسکوپوس متعلق به دانشکده پزشکی است و اولین دانشکده در سطح دانشگاه است و همچنین در خصوص مشارکت بین المللی در وضعیت مناسبی قرار دارد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با تاکید بر اهمیت کد اخلاق در انجام پژوهش و تحقیقات گفت: طبق آمار منتشر شده از سوی نیچر طی سال 2023 بیش از ده هزارر مقاله پژوهشی ریترکت(بازپس گیری) شده اند که کشور عربستان، پاکستان و روسیه  در رتبه های اول تا سوم هستند و ایران در جایگاه هفتم این بازپس گیری قرار دارد که با رعایت برخی اصول و قواعد که عموما از سر ناآشنایی و عدم آگاهی کافی انجام می شود میتوان ریترکشن را کاهش داد.
وی افزود: با توجه به آسیب جدی ریترکشن مقالات به اساتید و دانشجویان با رعایت و آگاهی از قوانین میتوان از این آسیب پیشگیری کرد.
دکتر صالحی: دانشجویان از بد ورود به دانشگاه، مشق پژوهش کنند
در ادامه دکتر محمدرضا صالحی رئیس دانشکده پزشکی، با اشاره به جایگاه رفیع پژوهش بویژه در حوزه پزشک گفت: متون و کتاب هایی که به عنوان منابع تدریس و علمی در اختیار ما قرار دارند به مروز زمان و به مدد تجربیات و تحقیقاتی که دانشمندان و سرآمدان علمی آن را کسب کرده و انجام داده اند در قالب متون علمی مدون شده و به ما رسیده که نشان دهنده جایگاه مهم و انکار ناپذیر پژوهش است.
رئیس دانشکده پزشکی علاقه مند کردن و هدایت دانشجویان به سمت پژوهش را یک اصل مهم عنوان کرد و گفت: دانشجویان باید از ابتدا مشق پژوهش کنند و با اصول و روش های انجام پژوهش آشنا شوند.
دکتر رضایی، تزریق امید، انگیزه و توانمندسازی مهمترین رسالت ما در معاونت پژوهشی است
دکتر نیما رضایی معاون پژوهشی دانشکده پزشکی نیز در این مراسم گفت: از سال گذشته روز پژوهش در دانشکده از  روز به ماه پژوهش تبدیل شد و طی آذر ماه جشنواره و رویدادهای متعدد پژوهشی در سطح گروه ها و بیمارستان های تابعه دانشگاه برگزار شد، و امروز برای اولین بار رویداد پژوهشی همزمان برای دانشجویان پزشکی عمومی، تخصصی و تحصیلات تکمیلی و اساتید همیار برگزار می شود.
وی انگیزه و توانمندی را دو بخش مهم در حوزه پژوهش دانست و گفت: میتوانیم بر اساس این دو مولفه افراد را به چهار دسته تقسیم کنیم و بر اساس آن هدایت و برنامه ریزی داشته باشیم.
دکتر رضایی افزود: افرادی که هم انگیزه و هم توانمندی دارند که با حمایت و فضا دادن به این افراد شاهد موفقیت آنها خواهیم بود، افرادی که انگیزه دارند اما توانمندی کافی ندارند که با برگزاری کارگاه ها که در سطح مختلف در معاونت پژوهشی دانشکده انجام می شود میتوان انها را هدایت کرد، در واقع بزرگترین رسالت ما توانمندسازی آنهاست.
وی ادامه داد: گروهی هستند که در عین داشتن توانمندی، انگیزه لازم را ندارند که با برگزاری رویداد و جشنواره پژوهشی و معرفی افراد برترر میتوانیم انگیزه آنها را بیدار کنیم.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی خاطر نشان کرد: اما دسته ای از افراد هستند که نه انگیزه و نه توانمندی دارند و دنیا را تاریک می بینند، که به اشتباه وارد دانشگاه شده اند.
دکتر رضایی افزایش امید و انگیزه را مهمترین اقدام در حوزه پژوهش دانست و گفت: برای آموختن همیشه زمان داریم.
دکتر ایرج کاشانی معاون تحصیلات تکمیلی با تقدیر از کمیته دانشجویی معاونت تحصیلات تکمیلی و هیات داوران هفتمین جشنواره ایده برتر که برگزیدگان آن در رویداد امروز معرفی شدند، گفت:بلند پروازی و افق دید در حوزه پژوهش مطلوب است اما باید متناسب با امکانات و شرایط باشد.
در ادامه دکتر بهادر مکی آبادی سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان با اشاره به راه اندازی و افتتاح  واحد پزشکی مرکز پژوهش های دانشجویان و استاد همیار پزشکی و دفتر منتورینگ فناوری سلامت در دانشکده پزشکی گفت: استفاده و مشارکت تمام دانشجویان از پزشکی عمومی تا تحصیلات تکمیلی در مطالعات و تحقیقات از اهداف دانشگاه در راه اندازی این دو دفتر در دانشکده پزشکی است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای انجام تحقیقات توسط دانشجویان گفت: این پتانسل در میان دانشجویان وجود دارد که مسائل و دغدغه های موجود در دانشگاه را با انجام تحقیقات و پژوهش های تصمیم ساز حل کنند.
دکتر مکی آبادی از اختصاص گرنت فناوری به دانشجویان علاقه مند در این حوزه خبر داد و گفت: جزئیات این خبر و شرایط تخصیص آن روز شنبه 4 دی ماه همزمان با سی امین سالگرد تاسیس مرکز پژوهش های علمی دانشجویان اعلام خواهد شد.
وی افزود: کار پژوهشی سریع تر فعالیت های حوزه فناوری به نتیجه منجر می شود از این روز فعالیت در حوزه فناوری نیازمند حمایت، منتورینگ بیشتر، مهارت های ویژه، اساتید خارج از دانشگاه و کیت های مشاوره ای  است.
دکتر فاطمه داوری تنها عضو هیات گروه زنان، وجود دانشجویان نخبه و استعدادهای برترر را عامل برتری دانشکده پزشکی در کشور دانست و گفت: وظیفه ما اساتید پرورش این استعداد های سرشار است.
در پایان این مراسم دفترمنتورینگ فناوری سلامت و دفتر واحد پزشکی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و استادهمیار با حضور دکتر صالحی افتتاح شد.
دکتر مهدی امینیان عضو هیات علمی گروه بیوشیمی مسئول دفترمنتورینگ فناوری سلامت نیز در حاشیه افتتاحیه این دفتر گفت: فضا و بستر خوبی برای یادگیری مهارت های فناوری و در امتداد و تکمیل پژوهش های دانشجویان، تبدیل ایده به فناوری، ارتباط با صنعت است
گفتنی است همزمان با روز و هفته پژوهش، 180 سخنرانی و پوستر توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه شد که برترین آثار توسط اعضای هیات علمی انتخاب و معرفی شدند.
همچنین دانشجویان پزشکی عمومی و تخصصی و اساتید نیز طرح ها ومطالعات علمی خود را به دبیرخانه رویداد علمی دانشجوی پژوهشگر و استاد همیار پژوهش ارسال کرده بودند که امروز معرفی و تقدیر شدند.
افراد برتر معرفی شده در اولین رویداد علمی دانشجوی پژوهشگر
بخش ایده برتر
نگار عجمی
فرزانه رضایی
میثم توسلی
محمدرضا کریمی
رضا نقنه
شیمال ایوب
پیمان مقدم
علی کاظمی
نواز عمادی
بخش ترجمان دانش
عرفان نقوی
بخش پژوهش کم هزینه
مائده احمدی
بخش مسئولیت پذیری اجتماعی
سایه جلدی
بخش پژوهش با استفاده از امکانات موجود
شیما خلیلی
بخش پژوهش مبتنی بر نیاز بالینی
گل آذین شاه بداغ
بخش نگاه نو
علیرضا جعفری آزاد

  • گروه خبری : معاونت آموزش پزشکی عمومی,معاونت آموزش تحصیلات تکمیلی,معاونت پژوهشی,جشنواره ها
  • کد خبر : 254341
کلمات کلیدی
مینا محمدی
تهیه کننده

مینا محمدی