لیست کارگاه ها

حذف
تک ستونه
حذف
ویرایشگر متن
چه اصولی را رعایت کنیم تا فراگیرانمان بیشترین یادگیری را داشته باشند؟ 
در این کارگاه مفهوم یادگیری فعال که جزو پایه‌ای‌ترین و مهم‌ترین اصول آموزش و تدریس است موردبحث قرار می‌گیرد. در طی کار گروهی و بحث، هفت اصل مؤثر بر یادگیری فعال و نحوه استفاده از این اصول در طراحی آموزش و تدریس را یاد خواهید گرفت.  

چگونگی ساماندهی سخنرانی: تکنیک‌های شروع و پایان سخنرانی
سخنرانی سه مرحله اصلی دارد. شروع، تنه و پایان. عموماً مدرسان بدون توجه به شروع سخنرانی و بدون برنامه‌ریزی برای پایان دادن به آن سخنرانی خود را ارائه می‌کنند و این مشکل باعث کاهش تأثیر سخنرانی می‌شود. در این کارگاه تکنیک‌های کاملاً عملیاتی برای سازمان‌دهی بحث و شروع پرانرژی و پایان دادن به سخنرانی به‌صورت اصولی یاد خواهید گرفت.

اصول زبان بدن، فن بیان و بهداشت تارهای صوتی در سخنرانی
استفاده مؤثر از زبان بدن و فن بیان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های معلمی است در کنار آن یکی از مشکلاتی که روی نحوه بیان و صدای مدرس دانشگاه می‌تواند تأثیر گذارد، اختلالات تارهای صوتی است. در این کارگاه اصول علمی و عملی مربوط به فن بیان و استفاده از زبان بدن در کلاس درس موردبحث قرار می‌گیرد و تکنیک های کاملاً عملی برای نگهداری و مراقبت از تارهای صوتی برای تقویت صدا یاد می‌گیرید که هر معلمی برای کار حرفه‌ای خود به آن نیاز دارد.

چگونه از تکنیک‌های  تعامل برای جذاب کردن سخنرانی استفاده کنیم؟ 
کارگاه سخنرانی تعاملی با هدف جذاب و پرانرژی کردن سخنرانی طراحی شده است. در این کارگاه که به‌صورت کاملاً تعاملی اجرا می‌شود، ده تکنیک که برای تعاملی کردن سخنرانی می‌توان در کلاس‌های بزرگ یا کوچک استفاده نمود معرفی می‌شوند. سپس در کار گروهی تمام تکنیک‌ها تمرین شده و نکات اجرایی هر تکنیک بحث می‌شود. در این کارگاه تکنیک‌هایی یاد می‌گیرید که با استفاده از آن می‌توانید کلاس خود را جذاب‌تر و پرانرژی‌تر برگزار و دانشجویان را از خواب بیدار کنید!

پاورپوئینت دوست یا دشمن یادگیری؟ (اصول طراحی ست اسلاید بر اساس نظریه‌های یادگیری)
ست اسلاید امروزه تبدیل به یکی از مهم‌ترین ابزارهایی شده است که در کلاس درس مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما متأسفانه استفاده نادرست از آن باعث پیامدهای منفی برای یادگیری می‌شود. در این کارگاه به‌صورت کاملاً عملی و کاربردی اصول طراحی ست اسلاید استاندارد بر اساس اصول و نظریه‌های یادگیری شناختی تمرین می‌شود.

طراحی فضاهای آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری
هدف از این کارگاه آشنایی با تجربه دانشگاه های مختلف در طراحی فضای آموزشی به خصوص در طراحی فضای کلاس درس است. مدل های مختلف طراحی آموزشی و نحوه طراحی یک کلاس و سایر فضاهای آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری دانشجویان با استفاده از تجربیات و شواهد بین المللی و ملی مورد بحث قرار می گیرد و نکات کاربردی برای طراحی فضاهای آموزشی مطرح می شود.

چگونه کلاس خود را با روش وارونه طراحی کنیم؟ 
یکی از چالش‌هایی که برای تعاملی کردن کلاس‌های درس با آن مواجه هستیم، مشکل پوشش محتوا و زمان کلاس است که به ما اجازه نمی‌دهد که زمان زیادی از کلاس درس خود را صرف انجام یادگیری فعال و کار گروهی کنیم. در کلاس درس وارونه با روشی آشنا خواهید شد که به شما کمک می‌کند جلسه تدریس فعال، تعاملی و لذت‌بخش را برای دانشجویان خود طراحی نمایید و در عین حال مشکل پوشش محتوا را هم حل کنید.

چگونه کلاس خود را با روش یادگیری مبتنی بر تیم اداره کنیم؟ 
اگر به دنبال کاربردی کردن محتوای جلسه و استفاده از اصول یادگیری مشارکتی در کلاس خود هستید روش یادگیری مبتنی بر تیم می‌تواند بهترین انتخاب باشد. در این کارگاه اصول و مراحل استفاده از روش یادگیری مبتنی بر تیم به همراه معرفی ابزارهایی برای ایجاد تعامل بیشتر مانند فرم‌های (IFAT) برای برگزاری آزمون‌های گروهی تمرین می‌شود.

چگونه یک سناریوی استاندارد طراحی کنیم؟
جلسات یادگیری مبتنی بر سناریو (Case/scenario Based Discussion) به‌عنوان یکی از روش‌های یادگیری فعال امروزه در آموزش پزشکی به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما چالشی که عموماً وجود دارد این است که در طراحی سناریوهای بالینی (موردهای بالینی) عموماً به استانداردهای موجود توجه نمی‌شود، این در حالی است که سناریوهای استاندارد بیشترین تأثیر را بر یادگیری و کیفیت جلسه خواهند داشت. در این کارگاه نکات و گام‌های طراحی یک سناریوی بالینی که محرک یادگیری در سطوح بالاتر است تمرین خواهد شد.  

مهارت‌های تسهیلگری در گروه کوچک: چالش‌های تسهیلگری و راهکارهای مقابله
چگونه دانشجوی ساکت را در بحث درگیر کنیم؟ چگونه دانشجویی که زیاد صحبت می‌کند را مدیریت کنیم؟ چگونه بحث گروهی پویا و فعال را ایجاد کنیم؟ این سؤالات رایج اساتید دانشگاه برای استفاده از بحث گروهی در کلاس درس است. در این کارگاه مهارت‌های تسهیلگری در گروه کوچک و نحوه مدیریت چالش‌های آن مانند غلبه بر بحث، سکوت و عدم مشارکت در جلسه را تمرین خواهید کرد.

چگونه کلاس خود را با روش یادگیری مبتنی بر مساله طراحی کنیم؟ 
یکی از کاربردی‌ترین روش‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی، یادگیری مبتنی بر مساله است. در این روش آموزش، دانشجو خودش دانش را کشف می‌کند و کاربرد موضوعات را در رشته تخصصی‌اش یاد می‌گیرد. در کنار آن مهارت جستجوی متون، آموزش به همتا و نحوه تحلیل متن را یاد می‌گیرد. این روش در کنار روش سخنرانی و سایر روش‌های آموزشی می‌تواند تجربه یادگیری لذت بخشی را برای دانشجو فراهم کند. در این کارگاه به‌صورت عملی و با ارائه یک مثال واقعی مراحل اجرای یادگیری مبتنی بر مساله را تمرین خواهید نمود.

چگونه بازاندیشی کنیم و بازاندیشی را در دانشجویانمان تقویت کنیم؟ 
بازاندیشی چیست؟ افراد موفق از مهارت بازاندیشی چگونه استفاده می‌کنند؟ آیا بازاندیشی قابل یادگیری است؟ چه مراحلی دارد و چگونه به‌عنوان یک روش برای آموزش استفاده می‌شود؟ در این کارگاه با مفهوم بازاندیشی، مراحل آن و نحوه نگارش یک گزارش بازاندیشی آشنا خواهید شد.

چگونه از نرم‌افزار ePoll  برای ایجاد کلاسی پرانرژی استفاده کنیم؟ 
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای هیات علمی برای برگزاری کوئیزهای کلاسی، زمانی است که باید صرف تصحیح و نمره دهی آن کنند. نرم‌افزار ePoll برای مدیریت پرسش و پاسخ، تعاملی کردن کلاس و برگزاری کوئیزهای کلاسی قابل‌استفاده است. در این کارگاه نحوه استفاده از این نرم‌افزار را در کلاس درس به‌صورت عملی تمرین خواهید کرد.

چگونه دروس عملی را تدریس کنیم؟ 
تدریس در آزمایشگاه و مرکز مهارت بالینی یا به‌صورت کلی "آموزش یک پروسیجر" روش ویژه و خاص خود را دارد که با تدریس در کلاس درس متفاوت است. در کارگاه چگونه یک مهارت عملی را تدریس کنیم با یک مدل کاربردی به تمرین نحوه آموزش یک پروسیجرآشنا خواهید شد.