لیست کارگاه ها

حذف
تک ستونه
حذف
ویرایشگر متن
نکات کلیدی آموزش موضوعات روان‌شناختی- اجتماعی در آموزش پزشکی
هر چند به طور معمول در بحث ادغام، عمدتاً به ادغام دروس علوم پایه در علوم بالینی یا بالعکس توجه می شود، اما یکی از مهم ترین وجوه ادغام طولی، ادغام موضوعات روانشناسی- اجتماعی در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت تم های طولی ادغام یافته در کل دوره پزشکی ارائه می گردد. این کارگاه با هدف ارائه نکات آموزشی و عملیاتی در ادغام موضوعات روانشناختی- اجتماعی در آموزش ها طراحی و اجرا می شود.

چگونه یک سخنرانی علمی داشته باشیم؟
یکی از نقش هایی که از هر عضو هیات علمی انتظار می رود، توانایی ارائه فعالیت های پژوهشی در مجامع علمی و تخصصی است. بهمین دلیل امروزه کسب مهارت برای سخنرانی علمی به عنوان یک هنر و توانمندی مطرح می شود. به این ترتیب در این کارگاه در نظر است تا ضمن بیان اصول ارائه علمی، فرصت نقد نمونه­ سخنرانی­های علمی ارائه شده در مجامع علمی شامل همایش­ها، کنگره­ها و سایر نشست های علمی توسط شرکت کنندگان فراهم شود.

چگونه مهارت‌های تفکر نقاد را در دانشجویانمان تقویت کنیم؟
امروزه، تفکر نقاد به عنوان بخش مهمی در ارتقاء ظرفیت های استدلال بالینی، تصمیم­گیری و پزشکی مبتنی بر شواهد در نظر گرفته­ می­شود. بالتبع کسب این توانمندی ها مستلزم ایجاد تغییرات عمده در سبک تعلیم و تربیت و تعمق بر چگونگی آموزش و تقویت مهارت های تفکر نقادانه می باشد. در این کارگاه به‌صورت کاملاً عملی به شما آموزش داده می شود که چگونه میتوان به اساس اصول تفکر علمی سخنرانی موثری در مجامع علمی ارائه داد و چگونه میتوانیم به تقویت مهارت های تفکر نقاد دانشجویانمان کمک کنیم.

چگونه از بهترین شواهد موجود برای ارائه مراقبت مؤثر استفاده کنیم؟ (ویژه اعضای هیات علمی بالینی)
در پزشکی مبتنی بر شواهد تلاش می شود که زبانی علمی و مشترک برای پزشکان به‌وجود آید و از تلفیقی بین بهترین دانش موجود یا شواهد با تجربه بالینی و ارزش‌های بیمار برای طبابت استفاده می‌کند. شواهد که بهترین دانش موجود هستند عبارتند از تحقیقات بالینی رایج که جهت تعیین درستی و دقت تست‌های تشخیصی، اندازه‌گیری میزان تاثیر رژیم‌های درمانی، و مانند آن انجام می‌شود. این کارگاه که ویژه اعضای هیات علمی بالینی است با هدف آشنایی اعضای هیات علمی با اصول پزشکی مبتنی بر شواهد برگزار می شود.

چگونه خود و دانشجویانمان را به سوی زندگی مؤثر (نیک زیستی) سوق دهیم؟
امروزه اطلاعات زیادی در حوزه های مختلف ارائه می شود، اما متاسفانه به ازای دریافت این اطلاعات، مهارت­های اساسی در رفع نیازهای انسانی خود و داشتن زندگی رضایت بخش و شاد به شدت کاهش یافته است. کمال گرایی برای تحصیل و آموزش در بهترین رشته­ها منجر به ایزوله شدن شده است و این موضوع باعث کاهش کیفیت زندگی افراد شده است در این کارگاه بعد از بیان کلیات موضوع، اصول پایه ای برای داشتن زندگی شاد و نیک زیستی ارائه خواهد شد.

چگونه کنترل هیجان کنیم و مهارت‌های کنترل هیجانات را به دانشجویانمان آموزش دهیم؟
امروزه اطلاعات زیادی در حوزه های مختلف ارائه می شود، اما متاسفانه به ازای دریافت این اطلاعات، مهارت­های اساسی در رفع نیازهای انسانی خود و همچنین کنترل هیجانات به شدت کاهش یافته است. اغلب افراد مهارت های لازم برای زندگی موثر و مقابله با مشکلات در جریان طبیعی زندگی را نمی آموزند. در این کارگاه بعد از بیان کلیات موضوع، اصول پایه ای، مهارت های مدیریت هیجان ارائه خواهد شد.

چگونه با استفاده از زبان بدن،  ارتباط موثرتری را با همکاران و دانشجویانمان داشته باشیم؟
امروزه استفاده از زبان بدن در انتقال پیام و برقراری ارتباط مناسب حرفه ای و در زندگی روزمره بسیار مورد توجه صاحب نظران این حوزه شده است. لذا در سال ‌های اخیر به آموزش مهارت­ های ارتباطی و مشاوره در بین پرسنل بهداشتی از طریق استفاده از تکنیک های مربوط به ارتباط غیر کلامی بیش از پیش توجه شده است. در این کارگاه اصول کاربردی و نکات معمول در برقراری ارتباط غیر کلامی آموزش داده خواهد شد.

چگونه مهارت‌های ارتباط پزشک-بیمار را به دانشجویان مان آموزش دهیم؟ (ویژه اعضای هیات علمی بالینی)
امروزه برقراری ارتباط موثر و ارائه مشاوره از جمله محورهای اساسی در ارائه خدمات با کیفیت به مراجعان بهداشتی محسوب می شود. نتایج مطالعات حاکی از آن است که آموزش مهارت ­های ارتباطی به اعضای تیم بهداشتی، کیفیت خدمات را ارتقاء می بخشد و منجر به رضایت بیشتر مراجعین می­ گردد. لذا در سال ‌های اخیر به آموزش مهارت­ های ارتباطی و مشاوره در بین پرسنل بهداشتی بیش از پیش توجه شده است و ارتباط به عنوان یکی از مهم­ترین ویژگی­ های لازم برای افراد شاغل در مراقبت ­های بهداشتی توصیه شده است. در این کارگاه اصول کاربردی مهارت های ارتباطی آموزش داده خواهد شد.

اصول اخلاق و تعهد حرفه­ای در فضای مجازی  و رسانه های اجتماعی: واقعیت ها و راهکارها
پایبندی به موازين رفتار حرفه­اي پزشکي در فضای مجازی همانند فضای حقیقی، برای حفظ اعتماد عمومي به حرفه پزشکی ضروری می­باشد. گسترش ارتباطات مجازي در دهه­هاي اخير و افزايش كاربري رسانه‌هاي ديجيتال در حوزه بهداشت و درمان؛ اهميت پايبندي به اين موازين اخلاقي را افزون ساخته است. توسعه فناوری­های جدید اطلاعاتی از جمله شبکه­های اجتماعی به موازات ایجاد منافع ارزشمند، خطراتی را از سوی این شبکه­ها متوجه اعتبار حرفه­مندان مختلف از جمله گروه پزشکی نموده است. براي اجرا و ترويج ارزش­های اخلاقی جامعة پزشكي در شبکه­های اجتماعی، برنامه‌هاي توانمندسازي در خصوص اصول و کدهای اخلاقی مربوط به استفاده از فضای مجازی نقشي پايه‌اي و اساسي دارد. در همين راستا با توجه به نياز احساس شده‌، اين كارگاه در راستاي دستيابي به اين مهم طراحی و اجرا می شود.

چگونه سناریوهای ارتباطی مناسبی برای ایفای نقش بیمارنماها در ایستگاه های آسکی طراحی کنیم؟
امروزه به‌طور گسترده‌ای از سناریوهای ارتباطی جهت سنجش مهارت های ارتباطی دانشجویان پزشکی در ایستگاه های آسکی استفاده می شود. اما چالشی که عموماً وجود دارد این است که در طراحی سناریوها عموماً به استانداردهای لازم برای ایفای نقش بیمارنما توجه نمی‌شود، و این در حالی است که تدوین سناریوی استاندارد بیشترین تأثیر را بر ارتقاء کیفیت عملکرد بیمارنماها در آزمون آسکی بازی می کند. در این کارگاه نکات و گام‌های طراحی یک سناریوی مناسب برای بیمارنما تمرین خواهد شد.