حذف

حذف

معرفی و اهمیت:
در سالهای اخیر به دنبال بازنگری برنامه های درسی دوره پزشکی عمومی، تلاشهای فراوانی در جهت بهبود وضعیت آموزشی برای انتقال دیدگاه های انسانی و نگرشی در حیطه پزشکی صورت گرفته است. یکی از اقدامات صورت گرفته در این میان، تشویق به استفاده حداکثری از وسایل کمک آموزشی از جمله هنر و رسانه براي انتقال نگرش ها و ديدگاه هاي انساني به دانشجويان پزشكي است. این ایده از این پیش فرض نشات گرفته میشود که امروزه فراگیران در دنیای دیداری، شنیداری و جنبشی و سیال متولد میشوند و روش های سنتی آموزشی دیگر نمی تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز فراگیران باشد. قطعا در این شرایط استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و رسانه در انتقال نگرش ها، عواطف و آموزش مناسب تر، مؤثرتر، بادوام تر و سریع تر کمک کننده است. سلامت و هنر می تواند در ابعاد مختلف هنری از قبیل استفاده از فیلم های سینمایی و نمایش فیلم، ایفای نقش و اجرای نمایش، نویسندگی و روایت نویسی چه در فضای حقیقی و یا مجازی و یا شعر و شعرسرایی، موسیقی، نقاشی و حتی مجسمه سازی ارائه گردد. از این رو در این برنامه از طریق تشکیل دفتر رسانه و هنر در آموزش پزشکی، از عناصر مختلف هنر از قبیل نمایش فیلم، نقاشی، داستان نویسی و ... برای تسهیل فرایند یادگیری دانشجویان پزشکی در آموزش مباحث اخلاقي، رواشناختي و اجتماعي استفاده می شود.
اهداف برنامه:
توسعه استفاده از فیلم های آموزشی در آموزش اصول حرفه ای گری،اخلاق،مهارت های ارتباطی و موضوعات روانشناختی به دانشجویان
ارتقا نگرش انسانی در فراگیران پزشکی با كمك فیلم
ارتقا توانمندی اعضا هئیت علمی در استفاده از فیلم به عنوان یک ابزار کمک آموزشی
نحوه اجرا:
با توجه به هدف انتقال مضامين اخلاقی، رواشناختی و اجتماعی به دانشجويان پزشكی با استفاده از ابزارهاي كمك آموزشی، برنامه نمايش و نقد فيلم با حضور اعضا هيات علمی به صورت اختياری براي دانشجويان پزشكی به صورت فصلی ارائه ميشود.
تا كنون فیلم های مختلفی از جمله: هیس دخترها فریاد نمیزنند، امروز، طبیب، پرستاران، sicko, The doctor, something the lord made و ... به صورت فصلی، مناسبتی و یا در موارد خاص در دانشکده پزشکی بر طبق جدول زمانی تدوين شده توسط کارگروه برگزار شده است.
در سالهای اخیر به دنبال بازنگری برنامه های درسی دوره پزشکی عمومی، تلاشهای فراوانی در جهت بهبود وضعیت آموزشی برای انتقال دیدگاه های انسانی و نگرشی در حیطه پزشکی صورت گرفته است. یکی از اقدامات صورت گرفته در این میان، تشویق به استفاده حداکثری از وسایل کمک آموزشی از جمله هنر و رسانه براي انتقال نگرش ها و ديدگاه هاي انساني به دانشجويان پزشكي است. این ایده از این پیش فرض نشات گرفته میشود که امروزه فراگیران در دنیای دیداری، شنیداری و جنبشی و سیال متولد میشوند و روش های سنتی آموزشی دیگر نمی تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز فراگیران باشد. قطعا در این شرایط استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و رسانه در انتقال نگرش ها، عواطف و آموزش مناسب تر، مؤثرتر، بادوام تر و سریع تر کمک کننده است. سلامت و هنر می تواند در ابعاد مختلف هنری از قبیل استفاده از فیلم های سینمایی و نمایش فیلم، ایفای نقش و اجرای نمایش، نویسندگی و روایت نویسی چه در فضای حقیقی و یا مجازی و یا شعر و شعرسرایی، موسیقی، نقاشی و حتی مجسمه سازی ارائه گردد. از این رو در این برنامه از طریق تشکیل دفتر رسانه و هنر در آموزش پزشکی، از عناصر مختلف هنر از قبیل نمایش فیلم، نقاشی، داستان نویسی و ... برای تسهیل فرایند یادگیری دانشجویان پزشکی در آموزش مباحث اخلاقي، رواشناختي و اجتماعي استفاده می شود.
اهداف برنامه:
توسعه استفاده از فیلم های آموزشی در آموزش اصول حرفه ای گری،اخلاق،مهارت های ارتباطی و موضوعات روانشناختی به دانشجویان
ارتقا نگرش انسانی در فراگیران پزشکی با كمك فیلم
ارتقا توانمندی اعضا هئیت علمی در استفاده از فیلم به عنوان یک ابزار کمک آموزشی
نحوه اجرا:
با توجه به هدف انتقال مضامين اخلاقی، رواشناختی و اجتماعی به دانشجويان پزشكی با استفاده از ابزارهاي كمك آموزشی، برنامه نمايش و نقد فيلم با حضور اعضا هيات علمی به صورت اختياری براي دانشجويان پزشكی به صورت فصلی ارائه ميشود.
تا كنون فیلم های مختلفی از جمله: هیس دخترها فریاد نمیزنند، امروز، طبیب، پرستاران، sicko, The doctor, something the lord made و ... به صورت فصلی، مناسبتی و یا در موارد خاص در دانشکده پزشکی بر طبق جدول زمانی تدوين شده توسط کارگروه برگزار شده است.