حذف

حذف

چگونه طرح درس بنویسیم؟
یکی از چالشهای اساسی برای داشتن یک جلسه آموزشی اثربخش، عدم برنامه ریزی برای آن کلاس است. بهترین راهکار در این خصوص تدوین طرح درس پیش از شروع جلسه آموزشی است. در واقع هدف اصلی از تدوین و ارائه طرح درس، داشتن نقشه راه برای تدریس استاد، ارتباط بهتر با فراگیران، جهت دهی فعالیت های یاددهی-یادگیری و برنامه ریزی برای رویایی بهتر با چالش های آموزشی در کلاس درس است. کارگاه حاضر با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی در فرایند تدوین طرح درس برای یک جلسه آموزشی ارائه خواهد شد.
چگونه یک طرح نیازسنجی مؤثر برای برنامه آموزشی طراحی کنیم؟
آیا میتوانیم ادعا کنیم که بدون توجه به قواعد و اصول مرتبط با نیازسنجی آموزشی، میتوان برنامه آموزشی موثری را طراحی نمود. هدف از برگزاری این کارگاه علاوه بر ارایه مطالب علمی و روزآمد در زمینه نیازسنجی آموزشی، فراهم کردن فرصت مناسب برای کسب تجربه عملی شرکت کنندگان در زمینه تدوین طرح نیازسنجی در محیطهای واقعی فعالیت خود در سطوح مختلف آموزشی مشتمل بر آموزش تخصصی و دوره پزشکی عمومی است. در اين كارگاه پس از معرفي و ارائه مثالهاي عملي و كاربردي در زمینه نیازسنجی آموزشی، فرصت طراحي یک طرح نیازسنجی به شركت كنندگان داده ميشود و سپس کار گروهی توسط گروهها ارائه شده و بازخورد داده ميشود. با توجه به آن چه گفته شد و اهمیت نیازسنجی آموزشی در موفقیت طراحی برنامه، کارگاه حاضر با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی در فرایند طراحی نیازسنجی آموزشی به عنوان سنگ بنای فرایند برنامه ریزی آموزشی ارائه خواهد شد.
چگونه یک برنامه آموزشی اصولی را طراحی و اجرا کنیم؟
آیا میتوانیم ادعا کنیم که بدون توجه به قواعد و اصول مرتبط با تدوین و اجرا برنامه آموزشی، میتوان معلم خوبی بود؟ همه شما مدرس هستيد و ميدانيد که فرایند آموزش، هنگامی موفق خواهد بود که هدف یا اهداف آموزشی مشخص و مطلوبی را دنبال کند و مبتنی بر اصول، فنون و گامهای برنامهریزی آموزشی باشد. از این رو میتوان گفت، از استاد پزشکی انتظار میرود که ضمن جهتدهی و هدایت فرایندهای آموزشی، انگیزه لازم برای برنامهریزی آموزشی داشته باشد. بنابراین تقویت این مهارتها در هر عضو هیات علمی که مسئولیت برنامهریزی، کنترل و نظارت بر برنامههای آموزشی را برعهده دارد، با هدف ارتقاء کیفیت فرایند آموزش بسیار حائز اهمیت است. با توجه به آن چه گفته شد و اهمیت برنامهریزی آموزشی در موفقیت نظام آموزشی، دوره حاضر با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی در فرایند برنامهریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامه آموزشی ارائه خواهد شد.
اصول برنامهریزی آموزشي مبتني بر توانمندي: از حرف تا عمل
در ساليان اخير در نظام آموزش پزشكي کشور نیز تغییرات قابل ملاحظهای از جمله افزايش تعداد فارغ التحصيلان، افزايش رشتههاي تخصصي و فوق تخصصی، افزايش توليد علم و پژوهش در رشته پزشكي و علوم وابسته و انجام اصلاحات در برنامههای درسی اتفاق افتاده است. يكي از رويكردهاي متداول برنامهريزي آموزشي مبتني بر توانمندي است. در رویکرد آموزشی مبتنی بر توانمندي، تصمیمگیری برنامه درسی بر اساس توانمنديهايي است که دانشجویان در پایان دوره کسب میکنند. بدین معنا که در این رویکرد ابتدا پیامدهای مورد نظر مشخص و تعریف می شوند، این در حالی است که در شیوه سنتی تاکید بر فرآیند آموزشی است. این کارگاه به منظور آشنایی با مفاهیم پایه، اصول و طراحي برنامه ريزي آموزشي مبتني بر پيامد برگزار خواهد شد.
چگونه فعالیت دانشپژوهی و نوآورانه آموزشی را طراحی و ارزیابی کنیم ؟
در این کارگاه مفهوم دانش پژوهی در مقایسه با فعالیت های دانش پژوهانه و نوآورانه موردبحث قرار میگیرد. در طی کار گروهی و بحث، ضمن آشنایی با سرنخ های کلیدی در انجام دانش پژوهی، طرح اجرا و ارزیابی یک فعالیت دانش پژوهی تمرین و کسب خواهد شد.
یکی از چالشهای اساسی برای داشتن یک جلسه آموزشی اثربخش، عدم برنامه ریزی برای آن کلاس است. بهترین راهکار در این خصوص تدوین طرح درس پیش از شروع جلسه آموزشی است. در واقع هدف اصلی از تدوین و ارائه طرح درس، داشتن نقشه راه برای تدریس استاد، ارتباط بهتر با فراگیران، جهت دهی فعالیت های یاددهی-یادگیری و برنامه ریزی برای رویایی بهتر با چالش های آموزشی در کلاس درس است. کارگاه حاضر با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی در فرایند تدوین طرح درس برای یک جلسه آموزشی ارائه خواهد شد.
چگونه یک طرح نیازسنجی مؤثر برای برنامه آموزشی طراحی کنیم؟
آیا میتوانیم ادعا کنیم که بدون توجه به قواعد و اصول مرتبط با نیازسنجی آموزشی، میتوان برنامه آموزشی موثری را طراحی نمود. هدف از برگزاری این کارگاه علاوه بر ارایه مطالب علمی و روزآمد در زمینه نیازسنجی آموزشی، فراهم کردن فرصت مناسب برای کسب تجربه عملی شرکت کنندگان در زمینه تدوین طرح نیازسنجی در محیطهای واقعی فعالیت خود در سطوح مختلف آموزشی مشتمل بر آموزش تخصصی و دوره پزشکی عمومی است. در اين كارگاه پس از معرفي و ارائه مثالهاي عملي و كاربردي در زمینه نیازسنجی آموزشی، فرصت طراحي یک طرح نیازسنجی به شركت كنندگان داده ميشود و سپس کار گروهی توسط گروهها ارائه شده و بازخورد داده ميشود. با توجه به آن چه گفته شد و اهمیت نیازسنجی آموزشی در موفقیت طراحی برنامه، کارگاه حاضر با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی در فرایند طراحی نیازسنجی آموزشی به عنوان سنگ بنای فرایند برنامه ریزی آموزشی ارائه خواهد شد.
چگونه یک برنامه آموزشی اصولی را طراحی و اجرا کنیم؟
آیا میتوانیم ادعا کنیم که بدون توجه به قواعد و اصول مرتبط با تدوین و اجرا برنامه آموزشی، میتوان معلم خوبی بود؟ همه شما مدرس هستيد و ميدانيد که فرایند آموزش، هنگامی موفق خواهد بود که هدف یا اهداف آموزشی مشخص و مطلوبی را دنبال کند و مبتنی بر اصول، فنون و گامهای برنامهریزی آموزشی باشد. از این رو میتوان گفت، از استاد پزشکی انتظار میرود که ضمن جهتدهی و هدایت فرایندهای آموزشی، انگیزه لازم برای برنامهریزی آموزشی داشته باشد. بنابراین تقویت این مهارتها در هر عضو هیات علمی که مسئولیت برنامهریزی، کنترل و نظارت بر برنامههای آموزشی را برعهده دارد، با هدف ارتقاء کیفیت فرایند آموزش بسیار حائز اهمیت است. با توجه به آن چه گفته شد و اهمیت برنامهریزی آموزشی در موفقیت نظام آموزشی، دوره حاضر با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی در فرایند برنامهریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامه آموزشی ارائه خواهد شد.
اصول برنامهریزی آموزشي مبتني بر توانمندي: از حرف تا عمل
در ساليان اخير در نظام آموزش پزشكي کشور نیز تغییرات قابل ملاحظهای از جمله افزايش تعداد فارغ التحصيلان، افزايش رشتههاي تخصصي و فوق تخصصی، افزايش توليد علم و پژوهش در رشته پزشكي و علوم وابسته و انجام اصلاحات در برنامههای درسی اتفاق افتاده است. يكي از رويكردهاي متداول برنامهريزي آموزشي مبتني بر توانمندي است. در رویکرد آموزشی مبتنی بر توانمندي، تصمیمگیری برنامه درسی بر اساس توانمنديهايي است که دانشجویان در پایان دوره کسب میکنند. بدین معنا که در این رویکرد ابتدا پیامدهای مورد نظر مشخص و تعریف می شوند، این در حالی است که در شیوه سنتی تاکید بر فرآیند آموزشی است. این کارگاه به منظور آشنایی با مفاهیم پایه، اصول و طراحي برنامه ريزي آموزشي مبتني بر پيامد برگزار خواهد شد.
چگونه فعالیت دانشپژوهی و نوآورانه آموزشی را طراحی و ارزیابی کنیم ؟
در این کارگاه مفهوم دانش پژوهی در مقایسه با فعالیت های دانش پژوهانه و نوآورانه موردبحث قرار میگیرد. در طی کار گروهی و بحث، ضمن آشنایی با سرنخ های کلیدی در انجام دانش پژوهی، طرح اجرا و ارزیابی یک فعالیت دانش پژوهی تمرین و کسب خواهد شد.