افزایش اندازه حروف کاهش اندازه حروف

معرفي دوره:

امروزه با پیچیده­تر و اختصاصی­تر­شدن مباحث علوم پزشکی، فرایند انتقال اطلاعات به دانشجویان علوم پزشکی نیز دستخوش تحولات بسیار شده است و به موازات این تغییرات شگرف در دانش علوم پزشکی، آموزش پزشکی نیز نقش پررنگ­تری را در کشف شیوه­های جدید آموزشی و حرکت به سمت آموزش اثربخش­تر به­خود گرفته است. بر این اساس یکی از شیوه هایی که امروزه بسیار مورد توجه طراحان برنامه ریزی آموزشی در دانشکده های پزشکی قرار کرفته است، ادغام نمودن افقی و یا عمودی ماژور های آموزشی در هم می­باشد که این امر نیازمند همکاری بین دپارتمان­های آموزشی است. هر چند به طور معمول در بحث ادغام، عمدتاً به ادغام دروس علوم پایه در علوم بالینی یا بالعکس توجه می شود، اما یکی از مهم ترین وجوه ادغام طولی، ادغام موضوعات روانشناسی- اجتماعی در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی است که به صورت تم های طولی ادغام یافته در کل دوره پزشکی ارائه می گردد.

به علاوه از آنجائيكه كه بسیاری از محورهای توان مندی های دانش آموختگان پزشكي نیاز به ممارست و تداوم فعالیت­های آموزشی دارد و با ارائه واحدهای خاص در بازه زمانی محدود نمی توان به آنها دست پیدا کرد، بر همين اساس آموزش مجموعه دروس مهارت هاي طبابت در برنامه پزشکی 1390 به عنوان یکی از مهم­ترین ویژگی های برنامه جدید پیش بینی شد. محورهای اصلی این تم­های طولی کاملاً مشابه و در واقع منبعث شده از سند توان­مندی­های دانش­آموختگان است. بر اين اساس هفت تم طولي: مهارت­هاي برقراري ارتباط، تعهد حرفه­اي، اخلاق و حقوق پزشكي، مهارت‌هاي تصميم­گيري، استدلال و حل مسأله، مهارت‌هاي باليني، رشد فردي و حرفه‌اي، نظام سلامت و نقش پزشك در آن و ارتقاي سلامت و پيشگيري در نظر گرفته شده است كه دانشجويان در تمام طول دوره تحصيلي به نوعي با آن­ها در ارتباط خواهند بود. برنامه آموزشي تم‌هاي طولي هفتگانه به نحو ادغام­یافته در فازهای علوم­پایه، مبانی طب بالینی (مطب)، کارآموزی و کارورزی آموزش داده شده و ارزیابی خواهد شد. در هريك از اين تم هاي طولي آموزش هاي مربوطه متناسب با سطح و نياز دانشجويان در طول دوره پزشكي عمومي و عمدتاً به صورت در هم تنيده با ساير اجزاي آموزشي ارائه مي گردد تا دانش آموخته دانشگاه بتواند علاوه بر كسب دانش پزشكي، ساير مهارت هاي مورد نياز به عنوان يك پزشك توانمند تحت عنوان مهارت هاي طبابت را كسب نمايد.

 

الف) هدف كلي:

·         تدوین، اجرا و ارزشيابي برنامه مهارت هاي طبابت يك (تعهد حرفه اي اخلاق و حقوق پزشكي، مهارت های برقراري ارتباط، مهارت های بالینی، مهارت­هاي تصميم گيري، استدلال و حل مسئله و رشد فردی) در مقطع علوم پايه دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس سند چشم‌انداز و با رویکرد ادغام طولی

 

ب) اهداف اختصاصي:

·         آماده­سازی دانشجو برای پذیرش نقش خویش به عنوان دانشجوی پزشکی با تقویت یادگیری فردی، توانایی تفکر علمی و به کارگیری روش‌مندی صحیح در حل مسائل

·         افزایش انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان برای ادامه مسیر و رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان

·         فراهم کردن زمینه های لازم برای یادگیری زیربنای حرفه‌ای مورد نیاز پزشکان عمومي

·         آماده سازی دانشجو برای زندگی به عنوان یک انسان چند بعدی و متعادل