امروز : دوشنبه 29 مرداد 1397 Rss | صفحه اصلی دانشکده
6 مهر 1395

گفت و گویی صمیمانه با دکتر رایکا جمالی استاد پرتلاش حیطه استدلال بالینی

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا: به نقل از سایت دانشگاه؛ دکتر رایکا جمالی اعلام نام دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان برترین در جلسه اختتامیه هشتمین المپیاد را بسیار تاثیر گذار خواند و گفت: از اینکه بچه ها اول شدند قلبم به تپش افتاد. بنابرگزارش روابط عمومی مرکز رشد استعدادهای درخشان، اعضای تیم استدلال بالینی در بخش انفرادی حائز مدال های طلا و نقره شدند و در آزمون تیمی مدال طلا را از آن خود کردند. قطعا باور داریم که اگر تلاش های بی وقفه ی اساتیدی دلسوزی مانند دکتر جمالی، استاد پرتلاش حیطه استدلال بالینی برای آماده سازی تیم نبود، این نتایج از آن تیم نمی شد. بر آن شدیم تا در مصاحبه ای کوتاه با ایشان صحبت کنیم تا، از نقطه نظرشان بهره مند شویم. آقای دکتر جمالی، شما به عنوان سرپرست حیطه استدلال بالینی تیم دانشگاه، وضعیت تیم را قبل از برگزاری المپیاد چگونه ارزیابی می کردید؟ آیا انتظار چنین نتیجه ای را از تیم داشتید؟ ضمن تشکر از فرصتی که در اختیارم قرار دادید، با توجه به این که عزیزان از نفرات برتر دانشگاه درآزمون این دوره بودند و نیز باز خورد های عالی آنان در طول کارگاه های آمادگی المپیاد به طور یقین این انتظار می رفت که از برترین ها باشند. یکی از مهم ترین ارکان های موفقیت در این رقابت ها داشتن انگیزه کافی برای کسب رتبه است که افراد تیم از این نظر از روحیه بالایی برخوردار بودند. این عزیزان در دوره کاراموزی و کارورزی تلاش فراوان کرده بودند و ضمن حضور موثرشان در بخش ها و درمانگا ها از جان و دل مایه گذاشته بودند و کسب رتبه برتر ثمره تلاش این سالها بود.   شرکت کنندگان از چه زمانی شروع به شرکت در کلاس های آمادگی برای المپیاد کردند، نحوه زمانبندی و برنامه ریزی کلاس ها چگونه بود؟ به محض روشن شدن دستورالعمل وزارتی از اسفند ماه شروع به برگزاری کارگاه های آمادگی کردیم. این جلسات به صورت حضوری هر هفته در بیمارستان سینا برگزار می شد. جا دارد که از حمایت های دکتر پورمند رییس بیمارستان سینا در خصوص برگزاری کارگاه ها تشکر و قدردانی نمایم. گفتنی است که در یکی از این کارگاه ها میزبان دانشجویان منتخب المپیاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودیم. البته دانشگاه های دیگری نیز درخواست حضور در کارگاه های آمادگی ما را داشتند که متاسفانه از نظر زمان نتوانستند با ما هماهنگ شوند. روز های پنج شنبه، بهترین روز کاری برای گروه بود تا با کمترین اختلال در امور بخش هایشان در کارگاه ها شرکت کنند. همین جا لازم است تا از مسئولین بخش ها به خاطر همکاری در زمینه آزاد سازی این عزیزان در ساعات کارگاه ها تشکر و قدردانی نمایم. آیا دانشجویان در کلاس های آمادگی به خوبی شرکت می کردند؟ حضور دانشجویان در این کارگاه ها بی نظیر است. وقتی دانشجویان پر انگیزه ترم اول کار آموزی بالینی را در این کارگاه ها می بینم به شعف می آیم و به خودم نهیب می زنم که چه مسئولیت سنگینی برای آماده سازی این عزیزان دارم. اعضای تیم امسال هم در کارگاه های سالهای قبل شرکت کرده بودند. گفتنی است که طبق نظر استاد پاسالار به عنوان سرپرست تیم المپیاد به منظور ایجاد انگیزه هر چه بیشتر، از حضور دانشجویان در هر مقطعی در این کارگاه ها استقبال می کنیم. هدف این کارگاه ها آشنایی دانشجویان با استدلال بالینی و آشنایی با آزمون های این روش است. دانشجویانی که با این روش آشنایی داشته باشند رویکرد مناسب تری از خود در تشخیص بیماری به نمایش می گذارند. حیطه استدلال بالینی را در هشتمین المپیاد علمی دانشجویان چطور ارزیابی کردید؟ آیا از نحوه ی برگزاری آزمون های انفرادی و گروهی رضایت داشتید؟ با توجه به گزارش دانشجویان، سوالات این دوره از شفافیت مناسب برخور دار بود. ضمن این که استاندارد های بالایی در خصوص نمره دهی آزمون ها لحاظ شده بود. از نحوه ی برگزاری آزمون های انفرادی و گروهی رضایت کامل داشتیم و خوشبختانه این مراحل به خوبی برگزار شدند. یکی از نقاط ضعف این المپیاد ها نداشتن الگوی مناسب نمره دهی برای آزمون سناریو است. تا کنون ابزار معتبری برای نمره دهی وجود ندارد و به مسئولین در ستاد اجرایی پیشنهاد می کنم تا این نقطه ضعف در سال آینده با تهیه چک لیست معتبر ارزشیابی برای آزمون سناریو اصلاح شود. اکثر عزیزانی که در این المپیاد شرکت می کنند صرفا به خاطر علاقه شخصی است، به نظرم با افزایش امتیاز رتبه داران المپیاد در بنیاد ملی نخبگان، شاید بتوان انگیزه بیشتری برای دانشجویان جهت شرکت در المپیاد ایجاد کرد. همان طور که مستحضر هستید اکثر دانشجویان وقت شان را صرف مطالعه برای آزمون پذیرش دستیار می کنند که البته این آزمون با آزمون المپیاد متفاوت است. به نظر شما اساتید چه نقشی در المپیاد دارند؟ اساتید یک تسهیل کننده هستند. تلاش اساتید در کارگاه های آمادگی، آشنا کردن دانشجویان با آزمون های استدلال بالینی است. مسلم است که اساتید در مدت کوتاه و فشرده 4 ماه نمی توانند کل دوره پزشکی را برای شرکت کنندگان دوره کنند. توانایی استدلال بالینی دانشجویان در طول دوره کار اموزی و کارورزی با دیدن بیماران فراوان بالا می رود. یقینا دانشجویی که صرفا در کتابخانه به خواندن کتاب های منبع آزمون پیش کارورزی یا دستیاری می پردازد نمی تواند پاسخگوی آزمون های استدلال بالینی باشد چون تجربه ای در بیمار دیدن و روش رسیدن به تشخیص ندارد. ما در کارگاه های این دوره با ارائه نمونه های آزمون های بالینی به تمرین می پرداختیم.  جا دارد که از حمایت های اساتید گروه داخلی که در تهیه این آزمون ها بنده را پشتیبانی می کردند تشکر و قدردانی نمایم. پیشنهاد می کنم کارگاه های توانمند سازی اساتید در خصوص آشنایی اساتید گروه های آموزشی مختلف برگزار گردد تا آشنایی اساتید با آزمون ها ی استدلال بالینی بیشتر شود. امیدوارم در دانشگاه روزی برسد که شاهد جایگزینی آزمون های چهار جوابی با آزمون های استدلال بالینی باشیم. البته اذعان می کنم که تهیه آزمون های استدلال بالینی استاندارد بسیار دشوار و وقت گیر است. رمز موفقیت تیم در مرحله ی گروهی را در چه می دانید؟ در سال های گذشته این آزمون ها روال مشخصی نداشتند. در یک سال به تلاش شرکت کنندگان برای رسیدن به جواب صحیح نمره داده می شد و در سال دیگر فقط به جواب صحیح امتیاز تعلق می گرفت. در این دوره با شرکت کنندگان همه روش ها را آموزش دادیم.  و البته یک سرگروه هم انتخاب کردیم که هدایت پاسخگویی را بر عهده داشته باشد. همدلی عزیزان در این آزمون مثال زدنی است چون از تمامی سبک هایی که خدمتشان ارائه کرده بودم استفاده کردند. آیا شرکت در المپیاد را برای دانشجویان توصیه می کنید؟ این آزمون فرصتی است تا دانشجویان میزان دانش  و مهارت پزشکی خود را محک بزنند و موقعیت شان را نسبت به دیگر دانشگاه ها مشخص کنند. و در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.  از استاد عزیزم دکتر پاسالار که در طی این سال ها حقیر را قابل دانسته و سرپرستی دانشجویان در این حیطه را به من سپرده اند صمیمانه سپاسگزاری می کنم. از راهنمایی های گرانقدر اساتید دکتر منجمی، دکتر یغمایی، دکتر علی عسگری و دکتر صادقی در کارگاه های المپیاد برگزار شده در وزارتخانه بسیار متشکرم. رویارویی با دانشجویان منتخب برایم بسیار تجربه ارزشمندی است و در طی این سال ها نکات بسیاری از آنان یاد گرفته ام. به منظور افزایش مهارت شرکت کنندگان معمولا از نفرات برتر آزمون های گذشته در کارگاه های آمادگی دعوت می کنیم. این تجربه مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفته است. با وجود این که به مرز های جغرافیایی اعتقادی ندارم و همه دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی دنیا را یکپارچه می بینم ولی اقرار می کنم که وقتی نام دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان برترین در جلسه اختتامیه هشتمین المپیاد اعلام می شد بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و از اینکه بچه ها اول شدند قلبم به تپش افتاد. آن وقت بود که فهمیدم من هم به دانشگاه علوم پزشکی تهران تعصب و تعلق خاطر فراوان دارم.


منبع:پورتال دانشکده

نظرات
5/5 0 0 0