

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی به نقل از ایسنا، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مهمترین تغییر اساسنامه کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی با نسخه قبلی را بالا بردن نقش دانشجو را از سطح مشورتی و دادن نقش همکار به دانشجو دانست. در واقع دانشجو در پیدا کردن راه حل در بحث توسعه آموزش پزشکی همکار EDC است.
در آخرین روزهای مهرماه امسال اساسنامه کمیتههای دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی با امضای معاون آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد. اما ماهیت این کمیتهها چیست، چه فعالیتهایی انجام میدهند و هدف از ابلاغ این آیین نامه چه بوده است؟ دکتر عظیم میرزازاده، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در گفتگویی به این پرسشها پاسخ داده است.
وی با اشاره به اینکه مشارکت دانشجویان در امور دانشگاه در پیشبرد کارها موثر است، گفت: مشارکت دانشجویان هم به عنوان یکی از ذینفعان اصلی و هم به عنوان نیروهای پر شور و علاقهمند و افرادی که نگاهشان به آینده است، میتواند به توسعه امور کمک کند و این تجربهای است که نه فقط در حوزه آموزش بلکه در حوزه پژوهش در قالب کمیتههای تحقیقات دانشجویی و در حوزه فرهنگی در قالب تشکلها و انجمنها اثبات شده است.
دکتر میرزا زاده در ادامه افزود: از حدود ۱۰ سال پیش کمیتههای مشورتی دانشجویان در حوزه EDC (مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی) تشکیل و آییننامه آن تصویب و ابلاغ شد. البته این کمیتهها فراز و فرودهای درونی و بیرونی بسیاری داشتند. چالشهای درونی به چالشهای درونی خود دانشجویان برمیگردد که همیشه بوده، در همه قسمتها هم بوده و موضوع جدید و عجیبی نیست؛ چرا که دانشجویان در این دوران در حال تمرین هستند و چه بهتر که این تمرین را در این سن داشته باشند. بخشی هم به چالشهای آییننامه بر میگشت. در همان زمان این چالش را داشتیم که آیا کمیته مشورتی فقط مشورت میدهد و کمبودها و عیب و ایرادها را میگوید؟ و در این صورت چه کمبودهایی را باید بگوید و آیا مشارکتی در حل مشکلات ندارد؟ به هر حال سوالها و پیچیدگیهایی مطرح بود.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با اشاره به روند شکل گیری این کمیتهها اظهار کرد: در حاشیه همایش آموزش پزشکی که در اردیبهشت ماه ۹۶ برگزار شد، جمعی از دانشجویان اعلام کردند که مایلند این تشکیلات را احیا کنند و تیمی برای بازنگری خلاءهای آیین نامه تشکیل دهند. من از شهریور ۹۶ که به عنوان رئیس مرکز مشغول به خدمت شدم و علاقه دانشجویان را به این اقدام دیدم، همین مسیر را پیگیری کردم. در ششم آذر ماه یک نشست دو روزه با دانشجویان برگزار کردیم و پس از دو روز کار فشرده و مداوم خروجی چندین بار تنقیح شد و برای مدیران مراکز در دانشگاهها ارسال شد. باز هم در جلسات حضوری تغییرات را مورد بحث و بازنگری قرار دادیم و بر اساس بازخوردهای مدیران مراکز از نظر حقوقی و ساختاری آیین نامه را بررسی کردیم. در نهایت با موافقت وزیر و با امضای دکتر لاریجانی معاون وزیر، آیین نامه ابلاغ شد.
دکتر میرزا زاده با اشاره به اینکه این نسخه از آیین نامه پیشرفت قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: مهمترین تغییر این اساسنامه با نسخه قبلی این است که نقش دانشجو را از سطح مشورتی بالا برده و نقش همکار به دانشجو داده است. در واقع دانشجو در پیدا کردن راه حل در بحث توسعه آموزش پزشکی همکار EDC است.
وی در توضیح حیطه فعالیت کمیتههای دانشجویی توسعه آموزش پزشکی تاکید کرد: دانشجو در این کمیتهها نه در آموزش بلکه در توسعه آموزش با مراکز همکاری میکند. هر جایی که EDC فعالیت میکند، اعم از توانمندسازی، طرحهای پژوهشی و آموزشی، توسعه و نوآوری آموزشی و جشنواره، کمیته دانشجویی نیز میتواند فعالیت کند. پس حوزه فعالیت کمیته معادل حوزه مراکز مطالعات است؛ نه از آن فراتر است و نه نهادی مستقل از EDC است. به بیان دیگر این کمیته زیرمجموعه و جزئی از نهاد EDC است.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در ادامه به روشن کردن مرزبندی فعالیتهای کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی با دیگر نهادهای دانشجویی پرداخت و گفت: هیچ امری در دانشگاه نیست که آموزشی و دانشجویی نباشد؛ وقتی خوابگاه مشکل دارد، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر آموزش تاثیر خواهد داشت اما ما قرارداد کردهایم که این مساله مربوط به حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی و شورای صنفی است. امور آموزشی دانشجویان از جمله سخت یا آسان بودن امتحان، زمان برگزاری امتحان، حضور اساتید در کلاسها، دیرکرد در اعلام نمره، حضور و غیاب و امثال این موارد نیز به آموزش دانشکده و شورای آموزشی برمیگردد و کمیته دانشجویی توسعه آموزش در هیچ کدام از این مسائل اجرایی ورود نمیکند.
میرزا زاده با ذکر یک مثال اضافه کرد: ما به دانشگاهها نمیگوییم حضور و غیاب انجام دادهاید یا خیر بلکه وضعیت دانشگاههای جهان را در زمینه حضور و غیاب و چگونگی انجام آن بررسی میکنیم. طرح پژوهشی در میآوریم و نیازسنجی میکنیم که نگاه دانشجویان به حضور و غیاب چگونه است؛ در نهایت از خلال این مطالعات چند پیشنهاد استخراج میکنیم و به دانشگاهها ارائه میدهیم. EDC به این فکر میکند که در آیا دانشکدهها امتحانات خوب برگزار میشود، آیا تحلیل آزمون به درستی صورت میگیرد و آیا به اساتید بازخورد داده میشود. اما به تک تک این مسائل ورود نمیکند چرا که از اختیارات دانشکده و شورای آموزش دانشگاه است و در اختیار ما نیست. در این پروسه حضور دانشجو هم به عنوان ذینفع و هم به عنوان همکار بسیار تاثیر گذار است. شرح وظایف کمیته به گونهای نوشته شده که در حد و حصار EDC است. EDC در همه امور حضور دارد اما حضورش ماهیت اجرایی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه به فکر توانمندسازی دانشجویان در حوزههای مختلف آموزش پزشکی به صورت آنلاین و مجازی نیز هستیم، اظهار کرد: قشنگی کار ما در توسعه آموزش این است که هم تحقیقات آموزشی و هم اقدامات نوآورانه آموزشی داریم. مثلا در تحقیقات بررسی میکنیم که مهارت برقراری ارتباط دانشجویان پزشکی با بیمار چگونه است؟ خوب است یا بد ضعیف است یا قوی. این کار از یکی از روشهای پیمایش، مصاحبه یا مشاهده انجام میشود و مثلا این نتیجه منتشر میشود که ۸۰ درصد دانشجویان کرس مهارت ارتباطی را نگذراندهاند. بر این اساس ما یک قدم بالاتر میآییم و دوره آموزش مهارت ارتباط پزشک و بیمار را طراحی میکنیم، این امر مربوط به حیطه نوآوری در آموزش است. هم توسعه آموزش و هم نوآوری در آموزش کار EDC است و ما میخواهیم دانشجویان در هر دو حیطه حضور پیدا کنند. این کمیتههای دانشجویی مجمع عمومی دارند و سالی یک بار گزارش عملکرد میگیرند و جلسه برگزار میکنند و اعضای کمیته مرکزی را انتخاب میکنند.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در ادامه خاطر نشان کرد: نتایج این پژوهشها در مجلات فارسی و انگلیسی در داخل و خارج کشور منتشر میشود. در عین حال همایش کشوری آموزش پزشکی سالانه در اردیبهشت ماه برگزار میشود و دانشجویان فرصت دارند در آنجا فعالیتهای خود را ارائه دهند. در جشنواره شهید مطری نیز سال گذشته دو نفر از دانشجویان برنده جایزه کشوری شدند. همچنین برای اولین بار در حوزه توسعه آموزش پزشکی در کشور اولین جایزه بین المللی نوآوری آموزش را یک تیم دانشجویی ایرانی در یکی از معتبرترین همایشهای بین المللی (Amee (association of medical education of euroup) ) که امسال در سوئیس برگزار شد به دست آورد.
به گزارش مفدا، دکتر عظیم میرزا زاده در پایان با اشاره به اینکه کمیتههای دانشجویی با علم به همه چالشهای موجود، افق روشنی در پیش دارند، گفت: کار کردن با دانشجویان فاز سینوسی دارد ممکن است گاهی مشکلاتی پیش بیاید اما هر فرودی فرازی دارد؛ هر چند گاهی ضعیف میشود اما دوباره برمیگردد، وظیفه ما این است که این فراز و فرودها را کم کنیم تا شرایط برای فعالیت بیشتر و موثرتر دانشجویان فراهم شود. ما بچههای بسیار باهوش و علاقه مندی داریم و من بسیار به آنها امیدوارم.