27 بهمن 1398

جلسه مشترک هیات رئیسه دانشکده پزشکی و حجت الاسلام سید قریشی برگزار شد

حذف
دو ستونه
حذف
ویرایشگر متن
گالری عکس
جلسه مشترک هیات رئیسه دانشکده پزشکی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، برگزار شد و اعضای هیات رئیسه به بیان دغدغه ها و مشکلات موجود در حوزه فرهنگی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی در ابتدای این نشست که صبح امروز شنبه 26 بهمن در سالن شورای دانشکده برگزار شد، سالروز ولادت حضرت زهرا (س) روز زن و روز مادر را به تمامی بانوان و همکاران خانم دانشکده پزشکی تبریک گفت.
در ادامه دکتر میری با اشاره برگزاری و تشکیل جلسه کارگروه فرهنگی پیشنهاد کرد که به جای کارگروه، شورای فرهنگی تشکیل شود و اعضا با ابلاغ در این شورا شرکت کنند.
در ادامه هر یک از اعضای هیات رئیسه پیشنهادات خود را در خصوص هدیه روز استاد مطرح کردند که تصمیم نهایی در خصوص نوع هدیه هفته ی آینده اتخاذ خواهد شد.
هیات رئیسه دانشکده پزشکی در این جلسه میزبان حجت الاسلام میر مجید سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
حجت الاسلام سید قریشی با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س)گفت: با توجه به این که بیش از چند ماه از حضور من در دانشگاه نمی گذرد بیشتر متمایل به شنیدن نظرات و دیدگاه ها و بیان موضوع از سوی اساتید هستم.

دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده پزشکی گفت: بیشترین دغدغه ما  در دانشکده پزشکی افزایش ریزش فارغ التحصیلان و بحث مهاجرت و خروج آنها از کشور است، 70 تا 80 نفر از صد نفر اول کنکور دانشکده پزشکی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند اما پس از فارغ التحصیلی بسیاری از این نفرات برتر را از دست می دهیم و برای آزمون دستیاری شرکت نمی کنند.
وی ادامه داد: سالهای قبل فرهنگی در دانشگاه شریف وجود داشت که رهبری هم تاکید بر شکسته شدن این فرهنگ داشتند اما این فرهنگ اکنون به دانشکده پزشکی تهران نیز تسری پیدا کرده است، 
ما باید کاری کنیم که فضا  راحت تر باشد، بخشی از ان در حیطه  اختیارات ما و بخشی در حیطه اختیارات شما به عنوان نماینده  نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه است.
وی افزود: تا دو سال قبل مسائل مالی دغدغه دانشجویان نبود و درامد پزشکان خوب بود، مسائل سیاسی و مالی مطرح نبود، چالش جدید نداشتن تعصب ملی است.
دکتر آخوندزاده اظهار داشت طی مطالعه ای که در کشورهای منطقه انجام شده بیشترین عامل بازدارندگی از مهاجرت در ترکیه تعصب ملی و در ایران وابستگی خانوادگی است. اگر شما بر روی تعصب ملی کار کنید تا حدودی در جلوگیری از مهاجرت ها موثر خواهد بود.
نمونه کامل تعصب ملی را میتوان در دانش آموختگان دهه ۴۰ و ۵۰ دید، در ان سالها ایران چیزی نداشت اما اکثر دانش اموختگان تحصیلکرده در خارج از کشور به کشور بازمی گشتند.
در ادامه دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی با اشاره به اهمیت فعالیتهای فرهنگی اظهار داشت: اعتراف می کنم که در حوزه های فرهنگی کم کاری شده است  و وقتی که صرف آموزش و پژوهش می شود در زمینه های فرهنگی صرف نشده و قابل قیاس نیست.
وی افزود: یکی از مشکلات موجود در مورد فعالیتهای فرهنگی این است صرفا تشکل های دانشجویی باید کار فرهنگی کنند یا کار فرهنگی در مسائل مذهبی و اسلامی خلاصه شده است.
دکتر نفیسی با تاکید بر باز شدن فضا برای فعالیت کانون های مستقل و غیر سیاسی گفت: در حال حاضر بدنه دانشجویی  از فعالیت های فرهنگی فاصله گرفته و باید فضا را برای این گروه باز کرد. نمونه موفق فعالیتهای فرهنگی  دانشجویان برنامه یوسرن و یا بازتاب است که با استقبال گسترده دانشجویان مواجه شده است.
در ادامه دکتر فردین عمیدی معاون مالی و اداری دانشکده پزشکی با بیان این که تشکل هایی در دانشکده هستند که بیشترین فضاها را در اختیار دارند گفت: این در حالی است که ۹۰ درصد دانشجویان عضو این تشکل ها نیستند.

حجت الاسلام میر مجید سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: در دانشگاه معاونت دانشجویی داریم که عمده فعالیت های آن و مراجعه دانشجویان در حوزه خوابگاه و تغذیه  است و باقی در خصوص فعالیت کانون های فرهنگی است که ده درصد دانشجویان در آن مشارکت دارند.
وی با بیان این که بخشی از کارهای فرهنگی در نهاد رهبری است که وظایف اجرایی مستقیم ندارد، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تلقی اشتباه بود برای امور فرهنگی معاونت لحاظ کردیم، حالا بعد از 40 سال از انقلاب باید در این مسله تجدید نظر شده و بررسی که آیا این مسیر درست بوده یا نه؟
حجت الاسلام سید قریشی مسئله مهاجرت را یک موضوع چند وجهی دانست و خاطر نشان کرد: مسائل اقتصادی، سیاسی، خانوادگی در مهاجرت تاثیر دارند که با تغییر در نگاه مدیریتی برخی از این مشکلات قابل حل خواهند بود.
وی جدایی حوزه ی آموزش از مسائل فرهنگی را از عمده مشکلات بخش فرهنگی عنوان کرد و افزود: اگر این مسیر ادامه پیدا کند در مواجهه با مسائل فرهنگی موفق نخواهیم بود چرا که عمده تاثیراتی که برای دانشجویان اتفاق می افتد در محیط های آموزشی است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مطالعه ای در سطح دانشگاه انجام شد که نشان داد 70 درصد دانشجویان و اساتید متاسفانه به برنامه ریزان در سطح دانشگاه اعتماد ندارند.
حجت الاسلام سید قریشی گفت: در ساختارهای آموزشی ما پیوست فرهنگی وجود ندارد  باید مسائل فرهنگی به عنوان پیوست اصلی در برنامه های آموزشی باشد، طبق بررسی که در دانشگاه های مطرح دنیا انجام دادیم مشاهده کردیم این دانشگاه ها واحد های عمومی خود مانند قانون اساسی، مسائل اجتماعی را تا 42 واحد افزایش داده اند.
وی افزود: دانشجو زمانی که وارد دانشگاه می شود کسی نیست که آنها را تحویل بگیرد، باید روز اول دانشجویان دسته بندی شده و به اساتید کار ازموده که از قبل برایشان دوره ی مشاوره گذاشته شده و آگاه هستند، سپرده شوند، این کار برای دانشجویان بین الملل که در اینده سفیر کشور هستند نیز قابلیت اجرایی دارد.
وی با بیان این که مشکل در ساختار و نگاه داریم، خاطر نشان کرد: موضوعات فرهنگی مسائل فانتزی و فوق برنامه نیستند اگر این گونه با موضوعات فرهنگی برخورد کنیم هیچگاه به رسمیت شناخته نخواهند شد و در نهایت می شود برای 10 درصد دانشجویان و تا زمانی که اساتید پای کار نباشند و مدیران احساس وظیفه نکنند اتفاق خاصی نمی افتد.
حجت الاسلام سید قریشی ادامه داد: همانقدر که برای مهاجرت دغدغه داریم برای کسانی که می مانند دغدغه داشتیم، که چه انسانهایی قرار است متصدی مناصب در آینده باشند.
وی گفت: دانشکده پزشکی قلب تپنده دانشگاه است و اگر اتفاق مثبت و مفیدی در آن ایجاد شود قطعا در بدنه دانشگاه تاثیر گذار خواهد بود.
دکتر نفیسی در ادامه و با اشاره به موضوع منتورینگ در دانشکده پزشکی، گفت: بحث منتورینگ به صورت خودجوش توسط دکتر سهراب پور و گروهی از دانشجویان علاقمند پایه گذاری شد که تعدادی از دانشجویان سالهای بالاتر دانشجویان جدید الورود را راهنمایی می کنند.
دکتر نفیسی با اشاره و همکاری اساتید با دفتر راهنمای تحصیلی دانشجویان جهت مشاوره دانشجویان اشاره کرد، متاسفانه بعضی از اساتیدی که از دید دانشکده مناسب این امر هستند از مشارکت در این امور به دلایل مختلف پرهیز می‌کنند. برخی از اساتیدی هم که در امور فرهنگی فعالیت داشته اند، بخاطر حساسیت های غیر منطقی و برخورد نامناسبی که با آنها شده است، ترجیح می‌دهند که صرفا به آموزش و پژوهش بپردازند و وارد حوزه فرهنگ نشوند.
در پایان دکتر لباف در خصوص تشکیل شورای آموزشی در معاونت آموزش تخصصی و فوق تخصصی گفت: شورا با هدف برنامه ریزی، هماهنگی و تصمیم گیری در امور آموزشی که بر طبق مقررات و آئین نامه ها به دانشکده پزشکی محول شده تشکیل می شود که ریاست آن به عهده ریاست دانشکده خواهد بود.
وی افزود: معاون آموزشی تخصصی و فوق تخصصی، معاون امور هیات علمی دانشکده(حسب نیاز)، نمایندگان معاونین آموزشی گروه ها (مدیران برنامه دستیاری) در سه حوزه تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ با برگزاری انتخابات از بین معاونین آموزشی یا مدیران برنامه گروه ها (سه نفر)، نمایندگان معاونین آموزشی بیمارستان با برگزاری انتخابات در جلسه شورای معاونین آموزشی بیمارستانها (دو نفر)
مدیر دفتر مطالعات و توسعه آموزش دانشکده، مسوول واحد ارزشیابی معاونت تخصصی و فوق تخصصی دانشکده ، کارشناس ارشد معاونت آموزشی تخصصی و فوق تخصصی، نمایندگان دستیاران در سه مقطع تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ (عضو مشاور) از اعضای این شورا خواهند بود.


منبع:پورتال دانشکده

نظرات
5/5 0 0 0