حذف

حذف
رییس دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان این دانشگاه همیشه سرآمد بوده اند و امروز با فعالیت بین المللی دانشکده پزشکی، ۴۸۸ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در اینجا تحصیل می کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، دفتر مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی دانشگاه به مناسبت هفته آموزش با دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی گفت و گو کرد.

مختصری در مورد تاریخچه دانشکده خود بفرمایید.
دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ در حقیقت ریشه اش به سال 1230 بر می گردد، در زمانی که در دارالفنون به عنوان مدرسه ی طب، اولین نطفه ی این دانشکده شکل گرفت. بعد از فراز و نشیب های طولانی در سال 1313 به عنوان اولین بنای دانشگاه تهران، در محوطه ی دانشگاهی فعلی، تالار تشریح دانشکده ی پزشکی و سپس ساختمان دانشکده ی پزشکی بنا شد.
گذشته، حال و آینده آموزش در دانشکده خود را چگونه می بینید؟
دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان اولین دانشکده ی پزشکی کشور در حقیقت مادر تمام دانشکده های پزشکی است. فارغ التحصیلان این دانشکده همیشه سرآمد بوده اند و هر کدام در اقصی نقاط کشور و در کشور های دیگر منشاء اثر های فراوان بوده اند، بنابراین همیشه سرآمد بوده ایم. به مرور زمان تلاش کرده ایم که کیفیت آموزش را توسعه دهیم و بهبود ببخشیم و کمیت آموزش و تنوع رشته های آموزشی که داشتیم را افزایش دهیم. در این زمینه الان دانشکده ی پزشکی ما در بین تمام دانشکده های پزشکی ایران؛ از نظر تنوع رشته هایی که آموزش داده می شود، رتبه ی اول را دارد. از سال 1390 ما برنامه ی پزشکی نود را کلید زدیم که یک بازنگری کلی در برنامه ی آموزش پزشکی عمومی بوده است. در عرض چند سال گذشته تلاش کرده ایم که این برنامه به صورت مستمر بازبینی و ارتقاء پیدا کند و این فرایند کماکان ادامه دارد. در مورد سایر رشته های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ ها و در رشته های ام اس سی و پی اچ دی دقیقا به همین شکل عمل شده است. از طرفی تلاش شده که از روش های نوین آموزشی استفاده شود. اکنون در حال بازسازی فضاهای آموزشی هستیم. برای ارائه ی بهتر دروس و روش های نوین آموزشی؛ یکی از تغییرات عمده ای که ما در حیطه ی آموزشی داشته ایم، بین المللی شدن دانشکده ی پزشکی است که الان حدود چهارصد و هشتاد دانشجوی بین المللی از اقصی نقاط جهان در دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند.
چگونه می توان محیط آموزشی پر شور و نشاط تری داشت؟
پروح محیط های آموزشی دانشجویان هستند. برای این که دانشجویان شور و نشاط بیشتری داشته باشند و با عشق و علاقه ی بیشتری به درس خواندن بپردازند، لازم است که کلاس ها به سمتی برود که دانشجو محور شود تا دانشجویان نقش موثرتر و فعال تری در اداره ی کلاس ها داشته باشند و انتظار می رود دانشجو از تمام جنبه ها و ظرفیت هایش دیده شود. دانشجویان ما دانشجویان نخبه ای هستند و توانایی آنها فقط به درس خواندن و پژوهش کردن محدود نمی شود بلکه در تمام زمینه ها ی اجتماعی و فرهنگی مؤثر و فعال هستند و انتظار می رود که همه ی این ها دیده شود.
نظر شما در مورد نقش دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها چیست؟
موتور محرکه ی تغییر و تحول در دانشکده ها، دفاتر توسعه ی آموزش هستند. در دانشکده ی پزشکی هم فکر می کنم که اولین دفتر توسعه ای بوده است که در دانشکده های دانشگاه شکل گرفته و از روز اول در جهت توسعه و ارتقاء فعالیت های آموزشی نقش خیلی زیادی داشته است و کماکان این نقش ادامه دارد. در دانشکده ی ما برنامه های توسعه ای در «ای دی او» پخته می شود و به ثمر می نشیند و بعد به معاونت های آموزشی انتقال داده می شود.
نظر شما در مورد جشنواره شهید مطهری دانشگاهی چیست؟
جشنواره شهید مطهری یکی از آن مواردی است که می تواند در فضاهای آموزشی شور و نشاط را افزایش دهد و انگیزه ی قوی را در بچه های جوان تر، دانشجویان و هیئت علمیِ جوان ما ایجاد می کند تا فرآیند های برتری را که اجرا کرده اند، بتواند بهتر دیده شود و از آن تقدیر شود. در طی چند سال گذشته این جشنواره یک جشنواره ی رو به رشد بوده است. با همت و علاقه ای که در دست اندر کاران و مسئولین این جشنواره می بینم، امیدوارم هر سال رونق بیشتری پیدا کند.

رییس دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان این دانشگاه همیشه سرآمد بوده اند و امروز با فعالیت بین المللی دانشکده پزشکی، ۴۸۸ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در اینجا تحصیل می کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، دفتر مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی دانشگاه به مناسبت هفته آموزش با دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی گفت و گو کرد.

مختصری در مورد تاریخچه دانشکده خود بفرمایید.
دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ در حقیقت ریشه اش به سال 1230 بر می گردد، در زمانی که در دارالفنون به عنوان مدرسه ی طب، اولین نطفه ی این دانشکده شکل گرفت. بعد از فراز و نشیب های طولانی در سال 1313 به عنوان اولین بنای دانشگاه تهران، در محوطه ی دانشگاهی فعلی، تالار تشریح دانشکده ی پزشکی و سپس ساختمان دانشکده ی پزشکی بنا شد.
گذشته، حال و آینده آموزش در دانشکده خود را چگونه می بینید؟
دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان اولین دانشکده ی پزشکی کشور در حقیقت مادر تمام دانشکده های پزشکی است. فارغ التحصیلان این دانشکده همیشه سرآمد بوده اند و هر کدام در اقصی نقاط کشور و در کشور های دیگر منشاء اثر های فراوان بوده اند، بنابراین همیشه سرآمد بوده ایم. به مرور زمان تلاش کرده ایم که کیفیت آموزش را توسعه دهیم و بهبود ببخشیم و کمیت آموزش و تنوع رشته های آموزشی که داشتیم را افزایش دهیم. در این زمینه الان دانشکده ی پزشکی ما در بین تمام دانشکده های پزشکی ایران؛ از نظر تنوع رشته هایی که آموزش داده می شود، رتبه ی اول را دارد. از سال 1390 ما برنامه ی پزشکی نود را کلید زدیم که یک بازنگری کلی در برنامه ی آموزش پزشکی عمومی بوده است. در عرض چند سال گذشته تلاش کرده ایم که این برنامه به صورت مستمر بازبینی و ارتقاء پیدا کند و این فرایند کماکان ادامه دارد. در مورد سایر رشته های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ ها و در رشته های ام اس سی و پی اچ دی دقیقا به همین شکل عمل شده است. از طرفی تلاش شده که از روش های نوین آموزشی استفاده شود. اکنون در حال بازسازی فضاهای آموزشی هستیم. برای ارائه ی بهتر دروس و روش های نوین آموزشی؛ یکی از تغییرات عمده ای که ما در حیطه ی آموزشی داشته ایم، بین المللی شدن دانشکده ی پزشکی است که الان حدود چهارصد و هشتاد دانشجوی بین المللی از اقصی نقاط جهان در دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به تحصیل هستند.
چگونه می توان محیط آموزشی پر شور و نشاط تری داشت؟
پروح محیط های آموزشی دانشجویان هستند. برای این که دانشجویان شور و نشاط بیشتری داشته باشند و با عشق و علاقه ی بیشتری به درس خواندن بپردازند، لازم است که کلاس ها به سمتی برود که دانشجو محور شود تا دانشجویان نقش موثرتر و فعال تری در اداره ی کلاس ها داشته باشند و انتظار می رود دانشجو از تمام جنبه ها و ظرفیت هایش دیده شود. دانشجویان ما دانشجویان نخبه ای هستند و توانایی آنها فقط به درس خواندن و پژوهش کردن محدود نمی شود بلکه در تمام زمینه ها ی اجتماعی و فرهنگی مؤثر و فعال هستند و انتظار می رود که همه ی این ها دیده شود.
نظر شما در مورد نقش دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها چیست؟
موتور محرکه ی تغییر و تحول در دانشکده ها، دفاتر توسعه ی آموزش هستند. در دانشکده ی پزشکی هم فکر می کنم که اولین دفتر توسعه ای بوده است که در دانشکده های دانشگاه شکل گرفته و از روز اول در جهت توسعه و ارتقاء فعالیت های آموزشی نقش خیلی زیادی داشته است و کماکان این نقش ادامه دارد. در دانشکده ی ما برنامه های توسعه ای در «ای دی او» پخته می شود و به ثمر می نشیند و بعد به معاونت های آموزشی انتقال داده می شود.
نظر شما در مورد جشنواره شهید مطهری دانشگاهی چیست؟
جشنواره شهید مطهری یکی از آن مواردی است که می تواند در فضاهای آموزشی شور و نشاط را افزایش دهد و انگیزه ی قوی را در بچه های جوان تر، دانشجویان و هیئت علمیِ جوان ما ایجاد می کند تا فرآیند های برتری را که اجرا کرده اند، بتواند بهتر دیده شود و از آن تقدیر شود. در طی چند سال گذشته این جشنواره یک جشنواره ی رو به رشد بوده است. با همت و علاقه ای که در دست اندر کاران و مسئولین این جشنواره می بینم، امیدوارم هر سال رونق بیشتری پیدا کند.