حذف

حذف

گالری تصاویر
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی جلسه هم اندیشی بررسی وضعیت آموزشیدر گروههای آموزشی علوم پایه در همه گیری کووید-19صبح روز سه شنبه نهم اردیبهشت با حضور دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر نسیم خواجوی راد مدیر دفتر توسعه آموزش، دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی، دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی، دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی، دکتر فردین عمیدی معاون امور مالی و اداری و با حضور مدیران گروه های آموزشی علوم پایه در سالن شورای دانشکده برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر نفیسی با تبریک فرا رسیدن سال نو، حلول ماه مبارک رمضان و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و فرصت استفاده از آموزش مجازی، باید حداکثر بهره برداری را برای بهبود عملکرد آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.
دکتر نفیسی با بیان اینکه جلسه امروز برای همفکری، مرور بر اقدامات انجام شده و آمادگی برای بازگشت تدریجی به حالت عادی است؛ گفت: دوران شیوع کرونا فرصت ویژه ای پیش روی ما قرار داده ، برای بهره برداری حداکثری از تلاشهایی که سالیان قبل در راستای مجازی سازی آموزش انجام می شد اما جدی گرفته نمی شد.
رئیس دانشکده پزشکی افزود تا فرصت هست باید مباحث مجازی سازی آموزش و دروسی که به صورت مجازی ارائه شدند را مورد پالایش و ارزیابی قرار داده و ایرادات را برطرف کنیم تا با آمادگی کامل فعالیت های روزمره آموزشی را در فضای مجازی پیش ببریم شاید دوباره چنین فرصتی دست ندهد که در فضایی مانند اسکای روم هزار نفر بتوانند در آن واحد فعالیت علمی و آموزشی انجام دهند.
وی با تاکید بر تسلط و آمادگی کامل بر مجازی سازی آموزش خاطرنشان کرد: آمادگی و تسلط ما باید به گونهای باشد که اگر احیاناً در آینده مشکلی پیش بیاید بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.

در ادامه دکتر کاشانی گزارشی از وضعیت گروه های علوم پایه در روند مجازی سازی آموزش و بارگذاری محتوا های آموزشی در سامانه نوید و فضای مجازی و ارزیابی دانشجویان ارائه کرد و گفت: اساتید جوان همکاری فوق العاده ای در این زمینه دارند.
وی با اشاره به ارزشیابی دانشجویان از محتوای دروس ارائه شده گفت: پیش از این که امکان ارزشیابی توسط دانشجویان فراهم شود با نمایندگان دانشجویان در تماس بودیم.
دکتر آرش عکاظی گفت: از اوایل اسفند ماه که کلاس ها تعطیل شدند و با توجه به اینکه پایانه همه گیری بیماری مشخص نبود، امکان برنامه ریزی مدور وجود نداشت، از این رو پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفتیم در گام اول هر تعدادی از کلاس ها به هر روشی که میشد به صورت مجازی برگزار شود که با تداوم تعطیلات علاوه بر کمیت در تعداد برگزاری، کیفیت محتوای آموزشی نیز مد نظر قرار گرفت.
وی افزود: در حال حاضر با تلاش اساتید بیش از ۹۵ درصد از برنامه کلاس ها ضبط و مجازی شده اند یعنی هدف ما در کیفیت و کمیت محقق شده است و باید بازخورد و نقش دانشجو را در این فرایند ارزیابی کنیم، که طبق برنامه هر کدام از ۴ لاین فعال علوم پایه باید از 16 تا 30 اردیبهشت از فراگیران ۳ آزمون بگیرند و از روش هایی مانند رمز عبور با شماره دانشجویی، محدود کردن زمان شرکت در آزمون، رندوم کردن سوالات و... و مانع از تقلب در آزمون شوند.
دکتر عکاظی با اشاره به سیستم شعاع اظهار کرد: مجازی سازی یکی از از مواردی است که دارای امتیاز است، همچنین فعالیت اساتید از جمله تعداد فایل بارگذاری شده و فرآیند تعاملی میان استاد و دانشجو در شعاع لحاظ می شود.
در ادامه دکتر آخوندزاده گفت: با شیوع کرونا یک موج احساسی برای انجام پژوهش به راه افتاد که به اعتبار مطالعات لطمه خواهد زد به ویژه اینکه در شرایط کنونی تمام تحقیقاتی که حول محور کرونا انجام میشود در تمام دنیا به دقت مطالعه و بررسی می شود از این رو باید از صحت مطالب تایید شود.
وی افزود: بحث کرونا نباید انجام تحقیقات بر روی سایر موارد و موضوعات علمی را تحت تاثیر قرار دهد و به پژوهش پزشکی لطمه بزند.
معاون پژوهشی دانشکده با انتقاد از کاهش تعداد طرح های تحقیقاتی علوم پایه گفت: در آخرین جلسه رنک بندی طرح های تحقیقاتی که روز گذشته برگزار شد برای اولین بار تعداد طرح های تحقیقاتی گروه های آموزشی علوم بالینی بیشتر از علوم پایه بود.
دکتر عمیدی نیز گزارشی از بازسازیهای صورت گرفته در دانشکده ارائه کرد و گفت: با توجه به تعطیلی کلاسها بازسازی ساختمان اصلی به اتمام رسید و بعد از ۵۰ سال ساختمان اصلی دانشکده بازسازی کامل شد.
وی افزود برای رعایت پروتکل های بهداشتی تعدادی اقلام نظیر ماسک، دستکش و... تهیه و در اختیار پرسنل قرار گرفت.
در ادامه مدیران گروههای آموزشی علوم پایه در خصوص مجازی سازی آموزش مشکلات و راهکارها صحبت کردند.
دکتر محمد حسین نیکنام مدیر گروه ایمونولوژی گفت: با شروع بیماری کرونا مشکلی ایجاد شد که همه دنیا را غافلگیر کرد تهدیدی بود که فرصت هایی را نیز ایجاد کرد.
وی با بیان این که هیچ چیز جای کلاس حضوری را نمیگیردگفت: بهتر است آموزش مجازی و دروس ارائه شده به صورت آنلاین باشد چرا که امکان تسلط و پیشبرد برنامه بیشتر است.
وی پیشنهاد کرد: دانشگاه مگا پروژه هایی طراحی کند و هرگروه طبق نقش و جایگاه خود را اجرا و ایفا کند.

دکتر مهدی عباسی مدیر گروه اناتومی گفت: کار بزرگی در عین وقت گیر بودن در خصوص کلاس های مجازی انجام شد و تجربه خیلی خوبی بود، در کلاس های درس آناتومی همیشه زمان ما کم بود اما در آموزش مجازی توانستیم تمام مطالب را ارائه کنیم.
وی با پیشنهاد ضبط فیلم و آموزش مجازی عملی گفت: در صورت اجرای آموزش عملی مجازی میتوانیم بعد از بازگشایی کلاس فوق العاده برگزار کنیم. دکتر نبوی زاده مدیر گروه سالمند شناسی با تاکید بر حمایت بیشتر از این رشته نوپا گفت: در روز هایی ابتدایی مجازی سازی عدم هماهنگی بین سیپاد و نوید مشاهده می شد در حال برطرف شدن است.
دکتر همایون جعفری مدیر گروه فیزیک پزشکی با قدردانی از زحمات کادر درمان گفت: کلاس های مجازی ما از ۱۸ اسفند شروع و مطالب در سامانه نوید بارگذاری کردیم و از نرم افزار اسکای روم استفاده کردیم و کلاس های رفع اشکال مجازی نیز برگزار کردیم.
وی با اشاره به برگزاری ۶ تا ۱۲ جلسه در در گروه فیزیک پزشکی گفت: در کارورزی فیلم برداری انجام شده و در اختیار فراگیران است که مقرر شد بعد از بازگشایی کلاس ها، دانشجویان در چند جلسه حضوری آموزش عملی نیز داشته باشند.
دکتر جعفری گفت: حل تمرین، پروژه های کامپیوتری از دیگر برنامه های اجرا شده گروه بود همچنین برگزاری آزمون مجازی از برنامه های آتی گروه است.
دکتر عینی مدیر گروه میکروب شناسی با گلایه از نبود زیرساخت کافی برای مجازی سازی آموزش، گفت: ۵۰ درصد کلاس های ما مجازی شده است و آمادگی داریم که صد در صد کلاس ها مجازی کنیم.
دکتر پاک نژاد مدیر گروه بیوشیمی با اشاره به وقت گیر بودن آموزش مجازی گفت: اسلایدها و پاورپوینت هایی که سر کلاس ارائه می شدند حکم کمک آموزشی داشتند اما در آموزش مجازی باید کل محتوا و مطلب اصلی را برسانند که کار را سخت میکند.
دکتر جزایری معاون آموزشی گروه فارماکولوژی نیز از ترافیک سامانه نوید، عدم دسترسی دانشجویان بین الملل به نوید گلایه کرد و پیشنهاد داد: بارگذاری منظم دروس، طبق برنامه ریزی مدون معاونت آموزشی دانشکده باشد.
وی همچنین پیشنهاد داد: داروهای ویروسی که در درمان کرونا استفاده می شوند پیش از تجویز در قالب یک سامانه برای انجام یک کارآزایی بالینی ثبت شوند تا در مطالعات مورد استفاده قرار گیرند.
دکتر رقیه گندم کار مدیر گروه آموزش پزشکی از عدم تعطیلی آموزش در این گروه خبر داد و گفت: مطالب و دروس به صورت منظم و روتین در سامانه های نوید، اسکایپ و اسکای روم ارائه می شوند و حتی ژورنال کلاب های گروه نیز به صورت مجازی برگزار می شود.

دکتر نسیم خواجوی راد در انتهای این جلسه گفت: هنوز به انتهای بحران کرونا نرسیده ایم و تنها از شوک اولیه خارج شده ایم، طبق برخی پیش بینی ها ممکن است به صورت سینوسی تا سال 2022 این وضعیت ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: باید در برنامه ریزی ها موضوع تداوم ویروس کووید-19 را لحاظ کنیم و برای حضور در کلاس های درس، خوابگاهی و... با تعامل با گروه عفونی یک پروتکل تنظیم کنیم.
دکتر خواجوی راد پیشنهاد کرد: بررسی شیوه های ارزیابی فراگیران و تدوین پروتکل جامع آموزش در شرایط بحران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
توضیح این که جلسه هم اندیشی در خصوص شرایط آموزشی گروه های بالینی رو شنبه 6 اردیبهشت به صورت وبینار و ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی جلسه هم اندیشی بررسی وضعیت آموزشیدر گروههای آموزشی علوم پایه در همه گیری کووید-19صبح روز سه شنبه نهم اردیبهشت با حضور دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر نسیم خواجوی راد مدیر دفتر توسعه آموزش، دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی، دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی، دکتر شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی، دکتر فردین عمیدی معاون امور مالی و اداری و با حضور مدیران گروه های آموزشی علوم پایه در سالن شورای دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر نفیسی با تبریک فرا رسیدن سال نو، حلول ماه مبارک رمضان و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و فرصت استفاده از آموزش مجازی، باید حداکثر بهره برداری را برای بهبود عملکرد آموزشی و پژوهشی داشته باشیم.
دکتر نفیسی با بیان اینکه جلسه امروز برای همفکری، مرور بر اقدامات انجام شده و آمادگی برای بازگشت تدریجی به حالت عادی است؛ گفت: دوران شیوع کرونا فرصت ویژه ای پیش روی ما قرار داده ، برای بهره برداری حداکثری از تلاشهایی که سالیان قبل در راستای مجازی سازی آموزش انجام می شد اما جدی گرفته نمی شد.
رئیس دانشکده پزشکی افزود تا فرصت هست باید مباحث مجازی سازی آموزش و دروسی که به صورت مجازی ارائه شدند را مورد پالایش و ارزیابی قرار داده و ایرادات را برطرف کنیم تا با آمادگی کامل فعالیت های روزمره آموزشی را در فضای مجازی پیش ببریم شاید دوباره چنین فرصتی دست ندهد که در فضایی مانند اسکای روم هزار نفر بتوانند در آن واحد فعالیت علمی و آموزشی انجام دهند.
وی با تاکید بر تسلط و آمادگی کامل بر مجازی سازی آموزش خاطرنشان کرد: آمادگی و تسلط ما باید به گونهای باشد که اگر احیاناً در آینده مشکلی پیش بیاید بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.
در ادامه دکتر کاشانی گزارشی از وضعیت گروه های علوم پایه در روند مجازی سازی آموزش و بارگذاری محتوا های آموزشی در سامانه نوید و فضای مجازی و ارزیابی دانشجویان ارائه کرد و گفت: اساتید جوان همکاری فوق العاده ای در این زمینه دارند.
وی با اشاره به ارزشیابی دانشجویان از محتوای دروس ارائه شده گفت: پیش از این که امکان ارزشیابی توسط دانشجویان فراهم شود با نمایندگان دانشجویان در تماس بودیم.
دکتر آرش عکاظی گفت: از اوایل اسفند ماه که کلاس ها تعطیل شدند و با توجه به اینکه پایانه همه گیری بیماری مشخص نبود، امکان برنامه ریزی مدور وجود نداشت، از این رو پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفتیم در گام اول هر تعدادی از کلاس ها به هر روشی که میشد به صورت مجازی برگزار شود که با تداوم تعطیلات علاوه بر کمیت در تعداد برگزاری، کیفیت محتوای آموزشی نیز مد نظر قرار گرفت.
وی افزود: در حال حاضر با تلاش اساتید بیش از ۹۵ درصد از برنامه کلاس ها ضبط و مجازی شده اند یعنی هدف ما در کیفیت و کمیت محقق شده است و باید بازخورد و نقش دانشجو را در این فرایند ارزیابی کنیم، که طبق برنامه هر کدام از ۴ لاین فعال علوم پایه باید از 16 تا 30 اردیبهشت از فراگیران ۳ آزمون بگیرند و از روش هایی مانند رمز عبور با شماره دانشجویی، محدود کردن زمان شرکت در آزمون، رندوم کردن سوالات و... و مانع از تقلب در آزمون شوند.
دکتر عکاظی با اشاره به سیستم شعاع اظهار کرد: مجازی سازی یکی از از مواردی است که دارای امتیاز است، همچنین فعالیت اساتید از جمله تعداد فایل بارگذاری شده و فرآیند تعاملی میان استاد و دانشجو در شعاع لحاظ می شود.
در ادامه دکتر آخوندزاده گفت: با شیوع کرونا یک موج احساسی برای انجام پژوهش به راه افتاد که به اعتبار مطالعات لطمه خواهد زد به ویژه اینکه در شرایط کنونی تمام تحقیقاتی که حول محور کرونا انجام میشود در تمام دنیا به دقت مطالعه و بررسی می شود از این رو باید از صحت مطالب تایید شود.
وی افزود: بحث کرونا نباید انجام تحقیقات بر روی سایر موارد و موضوعات علمی را تحت تاثیر قرار دهد و به پژوهش پزشکی لطمه بزند.
معاون پژوهشی دانشکده با انتقاد از کاهش تعداد طرح های تحقیقاتی علوم پایه گفت: در آخرین جلسه رنک بندی طرح های تحقیقاتی که روز گذشته برگزار شد برای اولین بار تعداد طرح های تحقیقاتی گروه های آموزشی علوم بالینی بیشتر از علوم پایه بود.
دکتر عمیدی نیز گزارشی از بازسازیهای صورت گرفته در دانشکده ارائه کرد و گفت: با توجه به تعطیلی کلاسها بازسازی ساختمان اصلی به اتمام رسید و بعد از ۵۰ سال ساختمان اصلی دانشکده بازسازی کامل شد.
وی افزود برای رعایت پروتکل های بهداشتی تعدادی اقلام نظیر ماسک، دستکش و... تهیه و در اختیار پرسنل قرار گرفت.
در ادامه مدیران گروههای آموزشی علوم پایه در خصوص مجازی سازی آموزش مشکلات و راهکارها صحبت کردند.
دکتر محمد حسین نیکنام مدیر گروه ایمونولوژی گفت: با شروع بیماری کرونا مشکلی ایجاد شد که همه دنیا را غافلگیر کرد تهدیدی بود که فرصت هایی را نیز ایجاد کرد.
وی با بیان این که هیچ چیز جای کلاس حضوری را نمیگیردگفت: بهتر است آموزش مجازی و دروس ارائه شده به صورت آنلاین باشد چرا که امکان تسلط و پیشبرد برنامه بیشتر است.
وی پیشنهاد کرد: دانشگاه مگا پروژه هایی طراحی کند و هرگروه طبق نقش و جایگاه خود را اجرا و ایفا کند.
دکتر مهدی عباسی مدیر گروه اناتومی گفت: کار بزرگی در عین وقت گیر بودن در خصوص کلاس های مجازی انجام شد و تجربه خیلی خوبی بود، در کلاس های درس آناتومی همیشه زمان ما کم بود اما در آموزش مجازی توانستیم تمام مطالب را ارائه کنیم.
وی با پیشنهاد ضبط فیلم و آموزش مجازی عملی گفت: در صورت اجرای آموزش عملی مجازی میتوانیم بعد از بازگشایی کلاس فوق العاده برگزار کنیم. دکتر نبوی زاده مدیر گروه سالمند شناسی با تاکید بر حمایت بیشتر از این رشته نوپا گفت: در روز هایی ابتدایی مجازی سازی عدم هماهنگی بین سیپاد و نوید مشاهده می شد در حال برطرف شدن است.
دکتر همایون جعفری مدیر گروه فیزیک پزشکی با قدردانی از زحمات کادر درمان گفت: کلاس های مجازی ما از ۱۸ اسفند شروع و مطالب در سامانه نوید بارگذاری کردیم و از نرم افزار اسکای روم استفاده کردیم و کلاس های رفع اشکال مجازی نیز برگزار کردیم.
وی با اشاره به برگزاری ۶ تا ۱۲ جلسه در در گروه فیزیک پزشکی گفت: در کارورزی فیلم برداری انجام شده و در اختیار فراگیران است که مقرر شد بعد از بازگشایی کلاس ها، دانشجویان در چند جلسه حضوری آموزش عملی نیز داشته باشند.
دکتر جعفری گفت: حل تمرین، پروژه های کامپیوتری از دیگر برنامه های اجرا شده گروه بود همچنین برگزاری آزمون مجازی از برنامه های آتی گروه است.
دکتر عینی مدیر گروه میکروب شناسی با گلایه از نبود زیرساخت کافی برای مجازی سازی آموزش، گفت: ۵۰ درصد کلاس های ما مجازی شده است و آمادگی داریم که صد در صد کلاس ها مجازی کنیم.
دکتر پاک نژاد مدیر گروه بیوشیمی با اشاره به وقت گیر بودن آموزش مجازی گفت: اسلایدها و پاورپوینت هایی که سر کلاس ارائه می شدند حکم کمک آموزشی داشتند اما در آموزش مجازی باید کل محتوا و مطلب اصلی را برسانند که کار را سخت میکند.
دکتر جزایری معاون آموزشی گروه فارماکولوژی نیز از ترافیک سامانه نوید، عدم دسترسی دانشجویان بین الملل به نوید گلایه کرد و پیشنهاد داد: بارگذاری منظم دروس، طبق برنامه ریزی مدون معاونت آموزشی دانشکده باشد.
وی همچنین پیشنهاد داد: داروهای ویروسی که در درمان کرونا استفاده می شوند پیش از تجویز در قالب یک سامانه برای انجام یک کارآزایی بالینی ثبت شوند تا در مطالعات مورد استفاده قرار گیرند.
دکتر رقیه گندم کار مدیر گروه آموزش پزشکی از عدم تعطیلی آموزش در این گروه خبر داد و گفت: مطالب و دروس به صورت منظم و روتین در سامانه های نوید، اسکایپ و اسکای روم ارائه می شوند و حتی ژورنال کلاب های گروه نیز به صورت مجازی برگزار می شود.
دکتر نسیم خواجوی راد در انتهای این جلسه گفت: هنوز به انتهای بحران کرونا نرسیده ایم و تنها از شوک اولیه خارج شده ایم، طبق برخی پیش بینی ها ممکن است به صورت سینوسی تا سال 2022 این وضعیت ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: باید در برنامه ریزی ها موضوع تداوم ویروس کووید-19 را لحاظ کنیم و برای حضور در کلاس های درس، خوابگاهی و... با تعامل با گروه عفونی یک پروتکل تنظیم کنیم.
دکتر خواجوی راد پیشنهاد کرد: بررسی شیوه های ارزیابی فراگیران و تدوین پروتکل جامع آموزش در شرایط بحران نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
توضیح این که جلسه هم اندیشی در خصوص شرایط آموزشی گروه های بالینی رو شنبه 6 اردیبهشت به صورت وبینار و ویدئو کنفرانس برگزار شد.