امروز : جمعه 26 شهریور 1400 Rss | صفحه اصلی دانشکده
10 خرداد 1400

برگزیده بخش آموزشی پزشکی عمومی: جهت دهی اصیل در مقابل انبوهی از اطلاعات کاذب، وظیفه اصلی استاد است

حذف
دو ستونه
حذف
ویرایشگر متن
 به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، سومین جشنواره قدر استاد دانشکده پزشکي با معرفي 10 استاد برگزيده در حیطه‌های آموزشي، پژوهشي و ويژه روز یک شنبه 26 اردیبهشت 1400 به‌صورت محدود با حضور اساتيد برگزيده در تالار ابن‌سینا و پخش آنلاين در اسکاي روم برگزار شد.
برگزيدگان اين جشنواره با آراي فراگيران اعم از دانشجويان دوره پزشکي عمومي، تحصيلات تکميلي، دستياري و فلوشيپ به همراه بررسي ميانگين نمرات 5 ساله اعضاي هیئت‌علمی، نظر مسئولان آموزشي گروه و بخش‌ها، رول مدل بودن، فعالیت‌های اجتماعي و فرهنگي، منتور پژوهشي بودن، تعداد مقالات و ... انتخاب و معرفي می‌شوند.
 متن ذيل گفت‌ وگوی روابط عمومي دانشکده پزشکي با دکتر آذرخش مکری برگزیده بخش آموزش پزشکی عمومی در سومين جشنواره قدر استاد است
.
با تبريک به شما به عنوان يکي از اساتيد برگزيده دانشکده پزشکي در سال 1400 لطفاً خودتان را بیشتر معرفي بفرماييد
دکتر آذرخش مکری استادیار گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران  و معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد  هستم.

 از نظر شما، چه ویژگی هایی باعث می شود که یک استاد، به عنوان یک معلم برگزیده در دانشگاه توسط دانشجویان معرفی شود؟
طی سالهای اخیر دسترسی به اطلاعات خیلی زیاد شد خیلی راحت افراد می توانند کتاب، مقاله یا هرنوع اطلاعاتی را از اینترنت در بیاورند؛ این به ظاهر باعث شده بعضی افراد فکر کنند که نقش آموزش کمرنگ شده و نیاز به استاد وجود ندارد ولی اتفاقا الان همه این حس را دارند که برعکس شده نیاز به هدایت، آموزش و تفکر نقاد را یاد دادن، پررنگتر شده چون افراد در اقیانوسی از اطلاعات گم می شوند.
نقش استاد الان درس دادن نیست؛ نقشش این است که بگوید چه چیزهایی درست است و چه چیزهایی ناسره است، کدام مقاله را بخوانند و کدام را باور کنند تا به افراد برای غربال اطلاعات کمک کنند پس جهت دهی دادن در مقابل انبوهی از اطلاعات کاذب وظیفه اصلی استاد است.  

 چه آرزویی برای ادامه خدمتتان در دانشگاه متصور هستید؟
چیزی که خیلی دوست دارم این است که این فعالیت را در قالب یک مجموعه سمپوزیوم ها و سخنرانی ها و کارگاهها برای کل دانشجویان ادامه دهم. مباحثی مثل تفکرخلاق، تفکر نقاد و اینکه پیشرفت فردی و موفقیت علمی چگونه بدست می آید.
 
چه آرزویی برایی دانشجویان خود دارید؟
چیزی که الان خیلی مهم است و نقش پررنگی دارد این است که دانشجویان یک سری  درسنامه و کوریکلوم دارند یعنی مطالب درسی که باید بخوانند ولی باز به خاطر انفجار اطلاعاتی که در سالهای اخیردر اطلاعات اتفاق افتاده، مهارتهای فردی مسایلی مثل الگوی رشد، تفکر خلاق و افزایش حس توانمندیهای روانی بسیار مهم است که اینها را نمی توان با واحد درسی ارائه داد بلکه باید در خود افراد تکوین شود و باید زمینه اش را فراهم کرد تا خود افراد در این زمینه رشد کنند و افرادی خلاق شوند. در سی سال پیش هرکس بیشتر درس می خواند فرد موفق تری بود ولی الان با آمدن این همه کامپیوتر، اینترنت و مقاله، صرف سواد کمک نمی کند بلکه تفکر خلاق و نقاد است که کمک خواهد کرد.
 
 
شنیدن نام دانشکده پزشکی تهران چه حس و حالی در شما ایجاد می‌کند؟ 
 
هنوز احساس افتخار می کنم
 
 برای برگزاری بهتر جشن قدر استاد در سال‌های آتی چه پیشنهادی دارید؟
من فکر میکنم که باز اگر بتوانیم از سیستم های مجازی بصورت آنلاین و آفلاین کمک بگیریم خیلی بهتراست؛ من تجربه بدی نداشتم یعنی می توان خیلی از صبحتها و گفت وگوها را ضبط کرد و آپلود کرد، دانشجویان در ساعات فراغت در مترو و ماشین این دیتاها را گوش می دهند. به نظر من هرچه به سمت ضبط کردن و آنلاین کردن دیتاها برویم بهتر است و کمک خواهد کرد بخصوص در این شرایط کرونایی که توفیق اجرایی نصیب خیلی ها شده است.
 
و کلام آخر، اگه نکته ای مدنظر دارید بفرمایید.
من فکر می کنم که این مطالب را در سالهای آینده بیشتر نشر بدهم چون جای خالی آن را حس میکنم.


منبع:پورتال دانشکده

نظرات
5/5 0 0 0