امروز : سه شنبه 6 آبان 1399 Rss | صفحه اصلی دانشکده
28 تیر 1399

با تحليل وضيعت دانشجويان پزشکي در بدو ورود از کنکور و پيشرفت تحصيلي شان، جلسه هیات رئیسه دانشکده پزشکی برگزار شد

حذف
دو ستونه
حذف
ویرایشگر متن
'گزارش تصویری
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی، جلسه هیات رئیسه دانشکده صبح امروز شنبه 28 تیرماه با حضور دکتر علیرضا همتی عضو هيات علمي مرکز تحقيق و توسعه سياستهاي دانشگاه و دکتر عنایت اله شعبانی مدیر گروه زبان دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای جلسه و پیش از دستور اصلی، دکتر ایرج کاشانی معاون آموزش تحصیلات تکمیلی دانشکده با اشاره به نامه دکتر ملک زاده و دکتر حق دوست به دانشگاه ها در خصوص پذیرش دانشجوی Ph.D منوط به عقد تفاهم نامه با مراکز تحقیقاتی گفت: دو نامه از سوی 6 گروه علوم پایه موسم به G6 و معاونت آموزش تحصیلات تکمیلی برای معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه ارسال شد که در پاسخ نامه، عقد تفاهم نامه با مراکز تحقیقاتی به تفاهم نامه های درون دانشگاهی و بین گروهی تعدیل شد.
در ادامه دکتر همتی به بررسی تحليل وضيعت دانشجويان پزشکي در بدو ورود از کنکور و پيشرفت تحصيلي شان پرداخت و گفت: برای تحلیل از داده های سالنامه های آماری دانشگاه استفاده شد که به علت کلان بودن، نیاز به داده های کامل تر بود در همین راستا از اطلاعات آموزشی ثبت شده در سیپاد نیز استفاده شد.
وی با اشاره به بررسی های انجام شده گفت: در این مطالعه 3 رشته دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و 3 رشته کارشناسی پرستاری، فیزیوتراپی و علوم آزمایشگاهی از بدو ورود دانشجویان با تفکیک سن، جنس، معدل دیپلم، معدل آزمون های جامع، معدل سه درس اصلی (بیوشیمی، بلوک بافت، آناتومی)، رتبه پذیرفته شده در کنکور، میزان واحد و ترم قبولی و مشروطی در دوران تحصیل دانشجویان از سال 89 تا 98 در یک بازه ی ده ساله، مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت، همچنین وضعیت دانشجویان بین الملل نیز بررسی شد.

دکتر همتی با اشاره به آمارهای بدست آمده در تحلیل وضعیت دانشجویان پزشکی ورودی 97  به تفکیک سهمیه گفت: در این سال تعدادی که در دفترچه قید شده بود 170 نفر بود که از این تعداد 39 نفر منطقه یک، 63 نفر منطقه دو، 31 نفر منطقه سه، 11 نفر از سهمیه ایثارگران 5 درصد، 45 نفر از سهمیه ایثارگران 25 درصد بودند از این تعداد جمعا  67 درصد سهمیه مناطق و 28 درصد ایثارگران بودند.
وی ادامه داد: آمار نهایی که در سال 97 با احتساب المپیادی ها، جابجایی فرزندان هیات علمی، جابه جایی شاهد و ایثارگر و افرادی که با عنوان شکست رتبه از سوی سازمان سنجش به دانشکده اضافه شد به 236 نفر رسید.
وی تصریح کرد: نگاهی به آمار ده سال اخیر نشان می دهد همیشه تعداد دانشجوی درخواست شده از سوی دانشکده با تعداد نهایی دانشجوی پذیرفته شده تفاوت داشته  و 30 درصد بیشتر از تعداد اولیه بوده است، که باید در اعتبارات دیده و گنجانده شود چرا که اگر اعتبار اختصاص یافته به دانشگاه صرفا بر اساس دفترچه باشد به ضرر دانشگاه خواهد بود.
دکتر همتی در خصوص توزیع جغرافیایی پذیرفته شدگان در سال 97 گفت: بیشترین ورودی های پزشکی با 21 درصد مربوط به استان تهران بود و بعد از آن با 24 درصد در مجموع به استانهای زنجان، آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل بود، توجه و استفاده از این آمار در برنامه ریزی های فرهنگی مفید خواهد بود.
عضو هيات علمي مرکز تحقيق و توسعه سياستهاي دانشگاه با اشاره به تفکیک جنسیتی صورت گرفته اظهار داشت: از سال 89 که دانشجویان به نسبت زنان بیش از مردان وارد رشته پزشکی شدند در سال 97 آمار ورودی در رشته پزشکی 67 درصد مردان و 33 درصد زنان رسیده است.
وی با بیان این که دانشکده پزشکی مرجعیت ورود پزشکی در کشور است، گفت: میانگین معدل دیپلم 19.65 بود و به طور متوسط دانشجویان تستهای دروس زیست، فیزیک، شیمی و ریاضی را در کنکور بالای 75 درصد زده اند که این آمار در برخی پذیرفته شدگان با سهمیه ایثارگران تفاوت زیادی داشت.
دکتر همتی افزود: پس از ورود به دانشگاه، معدل دانشجویانی که با سهمیه المپیاد پذیرفته شده بودند بالاتر از سایرین بود ودانشجویان مناطق، هیات علمی و ایثارگران در رتبه های بعدی قرار داشتند، دانشجویان المپیادی علاوه بر نداشتن واحد افتاده و ترم مشروط، در آزمون ها نیز موفقیت 100 درصدی داشتند که نشان می دهد باید بیش از گذشته به آنها بها داد.

 در ادامه دکتر شعبانی در خصوص پروژه طولی سازی آموزشی زبان انگلیسی در رشته پزشکی، توضیحاتی را ارائه داد و گفت: این پروژه فرآیندی بود که با توجه به  احساس نیاز دانشجویان پزشکی در سال های میانی تحصیل به تسلط بر زبان انگلیسی برای ترجمه، نگارش، ارتباط با بیمار بین الملل و .. داشتند، در دانشکده کلید خورد.
وی با بیان این که گروه زبان دانشکده که پیش از این با نام مرکز زبان فعالیت می کرد از اردیبهشت امسال با نام گروه زبان فعالیت می کند، اظهار داشت: بیشترین ارتباط دانشجویان پزشکی با گروه زبان در دو سال و نیم اول تحصیل و در قالب 6 تا 15 واحد است،که فاصله تا پایان فارغ التحصیلی زیاد است.
دکتر شعبانی ادامه داد: هدف ما این است که 6 تا 15 واحدی که برای دانشجویان پزشکی ارائه می شود را در قالب تم طولی، در مدت زمان بیشتری تدریس کنیم و با توجه به این که بخشی از واحد های ارائه شده متون تخصصی مرتبط با دروس تخصصی پزشکی هستند که اگر با فاصله ی کوتاهی از دروس تخصصی ارائه شوند با یادگیری و اثرگذاری بهتری همراه خواهند بود.
مدیر گروه زبان دانشگاه در تشریح دلایل طولی سازی آموزش زبان برای دانشجویان پزشکی گفت: آموزش مستمر ومداوم، بهبود کیفیت آموزش، افزایش ارتباط با بیمار در بخش بین الملل، پاسخ دهی به نیاز زبانی دانشجویان در مقاطع مختلف، متناسب سازی حجم محتوا و زمان آموزش از مهمترین دلایل برای آغاز این پروژه بود.
وی افزود: در ابتدا ضرورت پروژه و ارائه آموزش مستمر تعریف شد، سپس مطالعه تطبیقی، نیازسنجی، تعیین محتوا، تعیین روش ارزیابی نیز صورت گرفت و در حال حاضر در مرحله تعیین ساعت قرارداریم.
دکتر شعبانی با بیان که هیچ مدلی مشابه روش آموزش زبان که در کشور ما اجرا می شود، وجود ندارد گفت: علی رغم بررسی و مطالعه شیوه تدریس زبان در دانشگاه های کشورهای مختلف، الگوی مناسبی پیدا نکردیم وبا مصاحبه با اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه وجمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه به دنبال تدوین یک شیوه نامه و کوریکولوم مناسب هستیم.
وی با اشاره به همکاری اساتید گروه های آموزشی بالینی در تدریس زبان تخصصی و ارائه دروس به زبان انگلیسی گفت:  مشابه این طرح به صورت پایلوت در دانشکده دندانپزشکی و با همکاری اساتید دانشکده دندانپزشکی و اساتید گروه زبان اجرا شد که یک تجربه موفق بود.

در ادامه دکتر ایرج کاشانی به بازدید های اخیر کمیته ایمنی زیستی دانشکده از گروه های علوم پایه گفت: برخی گروه ها و آزمایشگاه ها ایمنی لازم را ندارند و در مواجهه با کپسول ها احتیاز لازم نمی شود.
دکتر نفیسی در جمع بندی جلسه هیات رئیسه در خصوص تحلیل وضعیت دانشجویان، پیشنهاد داد: پروژه ای در سطح دانشکده تعریف شود و عملکرد دانشجویان در حین تحصیل و فراغت از تحصیل مورد بررسی قرار گیرد و نخبگانی که وارد دانشکده می شوند چه وضعیتی پیدا می کنند و ایا به اهدافی که مد نظر دانشکده بوده رسیده اند.
دکتر لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی با بیان این که تربیت پزشکی که فعالیت در عرصه طبابت داشته باشد عمده هدف دانشکده پزشکی است پیشنهاد داد: برای تحلیل وضعیت دانشجویان، بهتر است در قالب یک طرح عملکرد و وضعیت دانش آموختگان پزشکی را ده سال بعد از فراغت تحصیلشان رصد و ارزیابی کنیم.
دکتر نفیسی با استقبال از طولی شدن آموزش زبان و همکاری اساتید بالینی در تدریس زبان تخصصی گفت: لازم نیست تمام گروه ها در آموزش زبان دخیل باشند بلکه می توان از همکاری گروه ها و اساتید توانمند استفاده کرد.
رئیس دانشکده پزشکی در خصوص بازدید کمیته ایمنی زیستی از گروه ها و آزمایشگاه های دانشکده با تاکید بر رعایت اصول ایمنی پیشنهاد داد: فضایی به دور از ساختمان های اصلی دانشکده برای دپو کردن کپسول های مورد نیاز آزمایشگاه ها در نظر گرفته شود تا صرفا بر اساس نیاز کپسول ها وارد ساختمان های آزمایشگاهی و گروه ها شوند.



منبع:پورتال دانشکده

نظرات
5/5 0 0 0