امروز : پنجشنبه 24 آبان 1397 Rss | صفحه اصلی دانشکده
7 بهمن 1395

برگزاری سمینار یکروزه آموزه های قانونی برای کادر درمانی در بیمارستان فارابی

گالری عکس۱گالری عکس۲ به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، چهارمین سمینار" آموزه های قانونی برای کادر درمانی " روز پنجشنبه ۳۰دی ۱۳۹۵ در سالن آمفی تئاتر پروفسور شمس برگزارشد.دکترامیر محمد مهاجر پور متخصص پزشکی قانونی، کارشناس ارشد جرم شناسی و کارشناس سازمان پزشکی قانونی اولین سخنران این سمینار، پس ازارائه تعریفی ازقصور پزشکی گفت: دادگاه های عمومی وانقلاب و سازمان نظام پزشکی، مراجع ذی صلاح رسیدگی به قصور پزشکی هستند.وی همچنین در مورد میزان شکایات پزشکی اظهار داشت: در برابر هر شکایت کتبی، ۴شکایت شفاهی و در برابرهرشکایت شفاهی، تعداد بسیار زیادی نارضایتی وجود دارد. در تهران به طور متوسط روزانه ۷شکایت از قصور پزشکی به محاکم دادگستری و ۴ شکایت به هیئت بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی واصل می شود که در نهایت در نیمی از موارد پزشکان و کادردرمانی مقصرو مسئول شناخته می شوند.دکتر مهاجر پور درادامه تغییرات قانون مجازات اسلامی ابلاغی در سال ۱۳۹۲را مرور کرد و مواد جدیدآن را توضیح داد.موارد لزوم گرفتن برائت از بیمار، وظیفه پرستاروالزامات حقوقی و قانونی مرتبط با هر یک از گروه های پزشکی و پرستاری و وظایف سازمان نظام پزشکی از دیگر مطالبی بود که دکتر مهاجر پور به آن ها اشاره کرد. سخنران بعدی این سمینار دکتر روزیتا مزینانی بود اهمیت مستند سازی اقدامات پزشکی مبحث بعدی این سمینار بود که  دکتر روزیتا مزینانی، متخصص پزشکی قانونی در مورد آن اظهار داشت: وقتی بحث قانونی ثبت مطرح می شود هدف تاکید در مورد حفظ جان بیمار ، حفظ امنیت حقوقی پزشک و به عبارت کلی حفظ امنیت جانی جامعه است. یادداشت ها و گزارشات پزشکی می تواند درنتیجه گیری جدال قانونی در دادگاه بسیار مهم باشد. گزارش در حکم یک سند قانونی است و ثبت مراقبت پزشکی یک اصل قانونی در تمام سیستم های درمانی است. وی همچنین اضافه نمود: پرونده پزشکی به عنوان اساس برنامه ریزی و اطمینان از ادامه مراقبت درمانی،ابزار ارتباطی بین پزشک و سایرکارکنانی که در مراقبت از بیمار سهیم هستند، مدرکی مستند از سیر بیماری و پاسخ درمان بیمار و بالاخره به عنوان اساس مطالعه، بررسی و ارزشیابی فرآیند ارائه مراقبت از بیماربه شمار می رود.دکتر مزینانی پس از بیان خصوصیت یک گزارش خوب، برخی از مشکلات اصلی در مستند سازی را شامل ثبت ناقص اطلاعات، ناخوانی مستندات و استفاده نامناسب از اختصارات پزشکی عنوان نمودو افزود: پرونده پزشکی بیمار زمانی می تواند پاسخگوی نیازهای درمانی، قانونی، تحقیقاتی، ارزشیابی و آموزشی باشد که اصول مستند سازی در آن رعایت شده باشد.وی سپس مستندسازان را شامل متصدیان پذیرش، پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان معرفی کرد و موارد مرتبط با مسئولیت های هریک را تشریح نمود. این کارشناس پزشکی قانونی تاکید کرد: اگر درگیر مسایل دادگاه شدید بهترین حامی شما اسناد و مدارک جامانده در مراقبت از بیمار می باشد.در دادگاه فرض بر این است که اگر چیزی نوشته نشده باشد انجام نشده است. دکتر سیمین فرهودی، متخصص پزشکی قانونی ؛ سخنانش را در د بخش مطرح کرد . در بخش اول با عنوان مبانی اخلاق پرستاری و رابطه پرستار با بیمار؛ محور ها و راهنماهای اخلاقی شامل پرستار و جامعه، پرستار و تعهد حرفه ای، پرستار و ارائه خدمات بالینی، پرستار و همکاران تیم درمانی ، پرستار و آموزش و پژوهش مطرح شد. وی در بخشی از سخنانش گفت: در صورت عدم رعایت استاندارد ها در محل کار، مراتب را به مقام مسئول اطلاع داده و حتی با درخواست بیمار کاری مغایر با اصول اخلاقی، قانونی و شرعی انجام ندهید.منشور حقوق بیمار در ایران عنوان دومین بخش از سخنرانی دکتر فرهودی بود.آخرین بخش این برنامه به عوامل موثر بر طرح شکایت بیماران از کادر درمانی تعلق داشت که توسط دکتر علی ضیایی ارائه شد.دکتر ضیایی اظهار داشت: بیمار تا آزرده نشود شکایت نمی کند. بیماران قبل از آن که از بد درمان شدن شکایت داشته باشد از برخورد بد تیم درمانی گله مندند.وی سپس با ارائه تعریفی از رضایت نامه و برائت نامه، مشخصات و نکات قابل توجه آن ها را بیان کردو تاکید نمود: رضایت باید آگاهانه باشد یعنی داوطلبانه و آزادانه. طی آن فرد واجد صلاحیت لازم  و به دنبال دریافت اطلاعات کافی به صورت مشارکتی در تصمیم گیری درمان خود مداخله می کند.دکتر ضیایی اظهار داشت در مقابل جلوگیری از شکایت دو رویکرد وجود دارد طب دفاعی و طب قابل دفاع .طب دفاعی آن است که شما برای نداشتن خطا انواع آزمایشات و اعمل تشخیصی را انجام دهی و هزینهای را بر بیمار تحمیل کنی ولی طب قابل دفاع یعنی رعایت نکات و اصول علمی و قانونی. وی افزود: هرچه نوع بیماری مهم تر و نحوه درمان دشوارتر باشد، احتمال بروز عوارض بیشتر است به همین دلیل هم رشته های جراحی از رشته های پرشکایت هستند. دکتر ضیایی شایعترین نوع قصور را بی مبالاتی و بی احتیاطی دانست و گفت: شایعترین نوع بی احتیاطی عدم گرفتن شرح حال و معاینه دقیق است.وی در پایان ضمن ارائه توصیه هایی برای مقابله با شکایت بیمار تصریح کرد :اعضای تیم پزشکی باید به این درک برسند که همگی مسئول هستند و در خطر شکایت بیمار قرار دارند.  منتی، مسئول امورحقوقی و دبیر کمیته اخلاق بیمارستان فارابی نیز در پانلی که در انتهای سمینار تشکیل شد با تشکر از اساتید سازمان پزشکی قانونی برای مشارکت در برگزاری این برنامه اظهار داشت:با بالارفتن سطح آگاهی عمومی و دسترسی بیماران به منابع اطلاعاتی از جمله فضای مجازی، آمار شکایات پزشکی قانونی در سراسر کشور افزایش یافته است بنابر این  برگزاری دوره های اموزشی اموزه های قانونی برای کادر درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی همچنین برگزاری این دوره را با توجه به سنجه های اعتبار بخشی، الزامات حقوق شهروندی و مصوبات کمیته اخلاق پزشکی ضروری دانست و با ارائه گزارشی از امار شکایت پزشکی قانونی در سال های گذشته بر لزوم مستند کردن دستورات دارویی متخصصین بیهوشی. حین و بعد از عمل در ریکاوری تاکید کرد.این سمینار توسط دفتر حقوقی بیمارستان فارابی با همکاری واحد آموزش پرستاری برگزار شد وبرای اپتومتریست ها، پرستاران، کارشناسان بیهوشی، اطاق عمل، مدارک پزشکی،مامایی، رادیولوژی و آزمایشگاه دارای امتیاز بازآموزی بود.خبر و عکس: امیدوار


منبع:پورتال دانشکده

نظرات
5/5 0 0 0