امروز : چهارشنبه 30 آبان 1397 Rss | صفحه اصلی دانشکده
30 مهر 1397

رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت: نقش الگویی، روشی موثر در آموزش رفتار حرفه ای است

حذف
تک ستونه
حذف
ویرایشگر متن
​دکتر میرزازاده  نقش الگو را جزء جدایی ناپذیر آموزش پزشکی دانست و گفت: همچنین از عوامل مهم در شکل دادن به ارزش ها، نگرش ها و روشی موثر در آموزش رفتار حرفه ای است.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دکتر میرزازاده رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، دراولین سمینار Role Modeling دانشکده پزشکی معطوف به شخصیت علمی و اخلاقی استاد یلدا که روز دوشنبه 30 مهر در تالار دانشجوی  دانشکده پزشکی برگزار شده، « با بیان خاطره ای از استاد یلدا گفت: در  فاصله سالهای 70 تا 74 کارآموز بخش عفونی بودم، در پایان یکی از جلسات گزارش صبحگاهی سوالی را مطرح کردم  که استاد به اساتید و رزیدنت های حاضر در جلسه گفتند که جواب من را بدهند، همین رفتار استاد برای من بسیار دلنشین بود و به یک مدل رفتاری تبدیل شد که سعی میکنم آن را به کار ببندم.
وی صحبت های خود در رابطه با Role Modeling را با طرح یک سوال آغاز کرد و خطاب به حاضرین در جلسه گفت: آیا شما یک الگو هستید؟ و سپس با تعریف نقش الگو ادامه داد: نقش الگو شخصی است که دیگران او را تحسین می کنند و سعی در تقلید و تکرار رفتار او دارند و نقش الگوها افرادی هستند که استانداردها را نشان می دهند و میتوانند الگو باشند.
دکتر میرزازاده با بیان این که نقش الگو جزء جدایی ناپذیر آموزش پزشکی است، با اشاره به اهمیت نقش الگویی ادامه داد: همچنین از عوامل مهم در شکل دادن به ارزش ها، نگرش ها، اخلاق و رفتار حرفه ای قلب شکل گیری شخصیت دانشجویان پزشکی  بوده و روش موثری جهت آموزش رفتار حرفه ای است.
وی افزود: ما حق انتخاب داریم و باید مسئولیت انتخابمان را بپذیریم، ما انتخاب کردیم پزشک باشیم و باید الگو باشیم و هستیم، این مطلب که الگو هستیم در خودآگاه ما نیست، ما باید بدانیم الگوها در فرایند یادگیری، انتخاب شغل و آینده و هویت حرفه ای دانشجویان پزشکی تاثیر گذارند.
وی مهارت بالینی با مولفه هایی نظیر شوق به تخصص، برقراری رابطه مناسب بیمار و پزشک، رویکرد بیمار محور، مهارت تدریس با مشخصه هایی مانند شوق برای آموزش، ارتباط مناسب با فراگیران و ویژگی های شخصیتی نظیر درستکاری، ظاهر مناسب  را از ویژگی های مصوب نقش الگوها دانست و گفت: با ارتقای این موارد میتوان نقش الگو بود که برای شفاف سازی نقش الگویی باید استراتژی های«نشان دادن رفتار حرفه ای، آگاه بودن به نقش الگویی، جلب توجه دانشجویان، تشویق دانشجویان برای تمرین آنچه که به عنوان نقش الگو ست» را به کار بست.
رییس مرکز توسعه آموزش دانشگاه در پایان با جمع بندی مطالب خود گفت: چه بپذیریم چه نپذیریم الگو هستیم و باید مدام در هر موقعیتی به الگو بودن خود توجه داشته باشیم و مراحل تاثیر گذاری الگو بر فراگیر را بشناسیم و از آن استفاده کنیم و در حد توانمان خوب باشیم.
حل چالش کوریکولوم نهان در گرو آشکارسازی آن
در ادامه دکتر فریبا اصغری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه در رابطه با کوریکولوم نهان صحبت کرد و گفت: کوریکولوم نهان به محتوای آموخته شده از ساختار سازمانی و فرهنگ محیط که صراحتا عمدی در آموزش آن وجود نداشته باشد اطلاق می شود و اولین بار در سال 1994 توسطHafferty مطرح شد.
وی در ادامه راجع به تاثیر کوریکولوم نهان برای فراگیران و غیر ممکن بودن مقابله آنها با پیام های منتقله از این کوریوکولوم، زمینه های شکل دهنده محتوای کوریکولوم نهان از زمینه های «آموزشی، ارتباطی، فیزیکی، نظام ارزیابی» صحبت کرد و افزود: آیا کوریکولوم نهان هم راستا با اهداف رسمی و مدون پزشکی است؟
دکتر اصغری  برخی چالشهای موجود در موسسات درمانی را از علل تقویت کوریکولوم نهان دانست و با تاکید بر تاثیر محیط فرهنگ و محیط کار بر اعضای هیات علمی گفت: اساتید بخشی از معلمی کردن را از کوریکولوم رسمی می آموزند اما بخش قابل توجهی از هویت حرفه ای معلمی تحت تاثیر کار در محیط آموخته میشود.
فاصله بیشتر میان کوریکولوم نهان و رسمی مساوی با اضطراب بیشتر دانشجویان
عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی خاطر نشان کرد: طبق مطالعات انجام شده هر چه فاصله بین کوریکولوم رسمی و نهان بیشتر باشد دانشجویان بیشتر دچار اضطراب می شوند.
وی در ادامه با اشاره به الگوهای رفتاری منفی  و معایب کوریکولوم نهان تصریح کرد: حل این چالش، آشکارسازی آن و برنامه ریزی برای اصلاح جنبه های منفی است و شناسایی جنبه های تاثیر و اثرات کوریکولوم نهان یک تلاش همیشگی است.
دکتر اصغری در پایان به بیان تعدادی از روش های آشکارسازی کوریکولوم نهان پرداخت و به فعالیت هایی برای کاستن از اثرات کوریکولوم نهان اشاره کرد.
در ادامه دکتر رضایی عضو هیات علمی بیمارستان ضیائیان شعری که در وصف استاد یلدا سروده بود را قرائت کرد.سپس دکتر علیرضا منجمی عضو هیات علمی پژوهشگاه فلسفه به موضوع خبرگی از منظر فلسفی پرداخت 
در ادامه دکتر حمیدرضا نمازی عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی در رابطه با موضوع نمادپردازی در آموزش صحبت کرد.


منبع:پورتال دانشکده

نظرات
5/5 0 0 0