امروز : پنجشنبه 24 آبان 1397 Rss | صفحه اصلی دانشکده
20 تیر 1397

دکتر ساعدی اهمیت دانش نظری در کنار طبابت عملی

حذف
دو ستونه
حذف
ویرایشگر متن

دکتر ساعدی در گفتگو با روابط عمومی دانشکده از سی و هفتمین دوره آزمون ارتقاء می‌گوید:  ۷۵ سوال در قطب‌های آموزشی و ۷۵ سوال به شکل متمرکز طراحی شده است.



دکتر بابک ساعدی، معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی، در آستانه برگزاری آزمون ارتقا، در گفتگو با روابط عمومی دانشکده پزشکی، اظهار داشت: طبق روالی که وزارتخانه در چند سال گذشته داشته، طراحی سوالات به شکل طراحی از دو کانون بوده؛ یکی به شکل متمرکز از طریق اعضای هیات بورد در دبیرخانه تخصصی (به شکل مشترک در کل کشور) و دیگری توسط قطب های مختلف دانشگاه های علوم پزشکی. در واقع، طراحی سوالات امسال با توجه به تصمیم وزرات بهداشت به شکل 75 سوال در قطب های آموزشی و 75 سوال به شکل متمرکز بوده است. 
وی افزود: امسال بر خلاف سال‌های گذشته، طراحی سوال در 11 رشته تخصصی به شکل کامل از طرف وزارت بهداشت انجام می شود. البته در همین جا بگویم که امید است وزراتخانه در این قسمت یک تصمیمی بگیرد که به شکل یکسان یا در داخل دانشگاه‌ها و قطب‌های آمایشی سرزمینی و یا به شکل کامل در وزارت بهداشت انجام شود. این درخواست در سال‌های گذشته نیز از طرف گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت اما متاسفانه این روند بنا به مشکلاتی که وجود داشت، از طرف وزارتخانه اجرا نشد.
دکتر ساعدی در ادامه گفت: در داخل قطب آمایشی که شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، دانشگاه آزاد، بقیه‌الله و بهزیستی است، امسال در 15 رشته تخصصی، نیمی از سوالات را داده‌ایم و این پروسه از ماه های قبل شروع شده و گروه های بالینی نشست های متعددی برای طراحی سوالات با هم داشتند. اما تغییری که امسال اتفاق افتاد، این بود که سعی شد گروه های مربوطه، عمده کارهای طراحی و بررسی ها را در قبل از روز قرنطینه انجام دهند. تاکید دیگر روی کیفیت سوالات بود که در سالهای گذشته با آموزش هایی که داده شد، استاندارد سازی سوالات به اجرا رسید تا سوالات با کیفیت بالاتری در اختیار داوطلبین قرارگیرد و به امید خدا یک آزمون باکیفیت با حداقل مشکل را در پیش رو داشته باشیم.
دکتر ساعدی  همچنین به رزیدنت ها و افرادی که سالهای گذشته در آزمون ارتقا شرکت کرده اند، توصیه کرد در نظر داشته باشند که در بهترین دانشگاه های این کشور مشغول تحصیل هستند و آنها آینده سازان این مملکتند، آن هم در یک حیطه خیلی مهم مثل طب که بار سلامت هموطنان را بر عهده این افراد می‌گذارد. طبیعی است در کنار آموزش طبابت و آشنایی با اصول عملی آن، دانش نظری این افراد خیلی اهمیت دارد و ما هم در آزمون ارتقا تلاش می کنیم در ارزیابی، قبل از آزمون کتبی، این مهارت ها را ارزیابی کرده و به افرادی اجازه ورود به سال بالاتر و کسب پروانه طبابت بدهیم که واقعاً شایستگی این مساله را داشته باشند.
 معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده در خصوص تغییرات انجام‌شده در دبیرخانه تخصصی نیز گفت: افراد برای ورود به آزمون فوق تخصصی و دوره فلوشیپ می توانند با کسب نمرات مناسب در سال 3 و 4 به شکل مستقیم وارد این رشته ها شوند و به همین دلیل این آزمون اهمیت بالاتری پیدا می کند. در نتیجه، از این افراد، به خصوص افرادی که ادامه تحصیل در رشته های فلوشیپ و رشته های فوق تخصصی دارند، انتظار می‌رود با دقت بیشتری در مطالعه و افزایش دانش نظری بتوانند در این آزمون موفق شوند و در آینده برای کشورمان در حیطه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مفید و موثر باشند.


منبع:پورتال دانشکده

نظرات
5/5 0 0 0